Zwangere vrouw zit op bed en heeft last van bekkenpijn, ze houdt haar onderrug en onderbuik vast

Bekkenpijn kan een vervelende klacht zijn tijdens je zwangerschap. Hierdoor wordt sporten, tillen en zelfs lopen vaak lastiger dan je gewend bent. Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen heeft last van bekkenpijn. Waardoor ontstaat bekkenpijn? En wat kan je doen om de klachten te verminderen?

Wat is bekkenpijn?

Bekkenpijn is pijn in of rondom het bekken, die erger wordt bij lang staan, zitten, lopen en traplopen. Ook bukken of tillen kan de klachten uitlokken. Vanaf ongeveer 20 weken zwangerschap kan je last krijgen van bekkenpijn. Deze kwaal komt vaak voor. Zo’n 50 procent van de zwangere vrouwen heeft er weleens last van. Hiervan heeft 5 tot 10 procent zoveel last dat de pijn het dagelijks leven verstoort.

Wat is het bekken?

Het bekken is een soort ring van botten onderin je buik. Deze ring zit vast onderaan je werkvelkolom en bestaat uit drie botdelen. De linker- en rechterbekkenhelft en achteraan het heiligbeen met het stuitje. Deze botdelen zijn aan elkaar verbonden door gewrichten en gewrichtsbanden. Tussen deze botten ‘hangen’ de spieren van de bekkenbodem.

Waardoor krijg je bekkenpijn tijdens de zwangerschap?

Als je zwanger bent, groeit je buik door de groei van je kindje en baarmoeder. Hierdoor komt er steeds meer druk op je bekken en onderrug.

Daarnaast zorgen de hormonen ervoor dat de banden en gewrichten in het bekken soepeler worden. Meestal begint dit rond de 20e week. Dit is een fijne voorbereiding op je bevalling, want je kleine komt door het bekken naar buiten. Als dit wat soepeler en beweeglijker is, gaat je baby er makkelijker doorheen. Het nadeel is dat het soepeler worden en de toenemende druk voor bekkenpijn kunnen zorgen.

Vaak ontstaat bekkenpijn tijdens de zwangerschap. Er zijn ook vrouwen die er pas na de bevalling last van krijgen. Wanneer je van jezelf al soepele banden en gewrichten hebt, is de kans groter dat je last krijgt van bekkenpijn.

Ook kan je lichaamshouding invloed hebben bij bekkenpijn. Door je groeiend buik, verandert de stand van je bekken en rug. Daardoor wordt er op een andere manier aan de onderdelen van je bekken ‘getrokken’. Als je daardoor met een verkeerde houding gaat lopen, bijvoorbeeld met een holle rug, kan dat gemakkelijker klachten geven.

Klachten bij bekkenpijn

Bij bekkenpijn bevindt de pijn zich rond het schaambeen, in de onderrug of rond je stuitje. Het kan uitstralen naar je bil, lies of bovenbeen. Bekkenpijn gaat meestal samen met de volgende kenmerken:

  • Startpijn. Bij bekkenpijn heb je vaak klachten bij het starten van een beweging. Bijvoorbeeld het opstaan uit een stoel.
  • Sneller moe worden. Het gebeurt vaak dat je door de pijn sneller moe wordt. Dit komt vaak voor wanneer je lang stilstaat of slentert. Om zo min mogelijk pijn te hebben en minder snel moe te worden, kan je beter stevig doorlopen.
  • Langzaam herstel van vermoeidheid en pijn. Als je bekkenpijn hebt, herstel je lanzamer van vermoeidheid en pijn. Waar anderen zich met een klein middagslaapje weer helemaal fit voelen, heb jij misschien een hele dag nodig om uit te rusten.

Het is mogelijk dat je de pijn op een andere plek voelt, bijvoorbeeld in de onderbuik of aan de zijkanten van je baarmoeder. Dit is dan meestal geen bekkenpijn, maar bandenpijn.

Bekkenpijn en bevallen

Je maakt je misschien zorgen of bekkenpijn invloed heeft op je bevalling. Of dat de pijn erger wordt tijdens de bevalling. Meestal valt dit mee. Het soepeler worden is al een tijdje aan de gang en het bekken is inmiddels goed voorbereid op de geboorte van je kindje. Wanneer je bekkenpijn hebt, kan je nog gewoon op de manier bevallen die jij het graag wil. Thuis of in het ziekenhuis, vaginaal of met een keizersnede.

Wel kunnen sommige lichaamshoudingen voor meer pijn zorgen tijdens je bevalling. Je gynaecoloog kan je een advies geven over de juiste bevalhoudingen voor jou.

Om de bevalling makkelijker te maken, kan je tijdens je zwangerschap alvast oefeningen doen. Zo kan je het ontspannen van de spieren in je bekken trainen. Op deze manier kan je deze spieren tijdens je bevalling beter ontspannen, wat kan zorgen voor een fijnere bevalling.

Soms is het advies om bij bekkenpijn rond 38 weken de bevalling in te leiden.
Je gynaecoloog bespreekt deze keuze met je wanneer de pijn zo hevig is dat je bijna je bed niet meer uitkomt. Dan worden je spieren namelijk alleen maar zwakker, wat voor een moeizame bevalling kan zorgen. Door de bevalling in te leiden, kan je deze met nog zo sterk mogelijke spieren ingaan. Er is alleen nooit bewezen dat hierdoor het herstel na de bevalling beter verloopt.

Pijn bekken na de bevalling

Je hoopt waarschijnlijk dat je na je bevalling snel van alle klachten af bent. Bij sommige vrouwen is dit zo, maar houd je meestal nog een tijdje last na de bevalling. Tijdens je bevalling heeft je bekken het namelijk extra zwaar gehad. Het is zelfs mogelijk dat je hierdoor pas na je bevalling last krijgt van bekkenpijn. Uiteindelijk herstellen je bekken en bekkenbodem weer, maar dit heeft tijd nodig. Het kan een halfjaar tot een jaar duren voordat je spieren weer sterk zijn.

Bekkenpijn bij een volgende zwangerschap

Bijna alle vrouwen die in hun eerste zwangerschap last hadden van bekkenpijn, krijgen hier bij volgende zwangerschappen ook last van. Dit komt doordat het bekken door de eerdere zwangerschap(pen) weer sneller soepel wordt. Hierdoor kan de pijn snel terugkeren. Het kan heviger zijn dan de eerste keer. Wanneer je het al eerder hebt gehad, herken je de klachten wel eerder. Hierdoor kan je sneller actie ondernemen en hopelijk ergere pijn voorkomen.

Bekkenpijn en bekkeninstabiliteit

De woorden bekkenpijn en bekkeninstabiliteit worden vaak door elkaar gebruikt. Toch zijn deze twee zijn niet precies hetzelfde.

Bij bekkenpijn zijn alleen de bekkenspieren en -banden slapper geworden. De grotere druk die dan op het bekkengewricht komt te staan, kan pijnklachten geven. Bij bekkeninstabiliteit is ook de steunfunctie van het bekken afgenomen. Door verschuivingen in de botten van het bekken en het slapper worden van de spieren is het bekken niet meer sterk genoeg. Bekkeninstabiliteit kan wel de oorzaak zijn van bekkenpijn.

De klachten van bekkenpijn en bekkeninstabiliteit zijn wel voor een groot deel hetzelfde. Zo heb je bij beiden pijn rond het schaambeen, in de onderrug of rond je stuitje en kan de pijn uitstralen naar je bil, lies of bovenbeen. Bij bekkeninstabiliteit is de pijn alleen heftiger dan bij bekkenpijn.

Wat kan je doen tegen bekkenpijn?

Actief zijn tijdens je zwangerschap kan helpen om bekkenpijn te voorkomen. Door te bewegen blijven je spieren sterk. Krijg je toch bekkenpijn? Neem dan contact op met een dokter of fysiotherapeut. Zij kunnen je het beste vertellen welke oefeningen je kan doen om de klachten minder te maken. Met beweging en oefeningen kan je ervoor zorgen dat je spieren sterk blijven. Ga situaties die pijn erger kunnen maken uit de weg. Denk hierbij aan veel tillen of situaties waarin de kans op vallen of uitglijden groot is.

Tips tegen pijn in het bekken

Er zijn een aantal tips die je zelf kan doen om de pijn minder te maken. De volgende tips kunnen je hierbij helpen.

  • Luister naar je lichaam. Probeer een evenwicht te vinden tussen bewegen en rusten. Luister daarbij naar wat je lichaam aangeeft. Let er bijvoorbeeld op welke houdingen of activiteiten pijnlijk zijn. Zegt je lichaam stop? Stop dan ook.
  • Neem regelmatig rust. Als je lichaam aangeeft dat je rust nodig hebt, neem deze rust dan ook. Rust is belangrijk om te zorgen dat de pijn niet erger wordt.
  • Til zo min mogelijk. Door te veel of te zwaar tillen kunnen de klachten erger worden. Ook na de bevalling is het goed om hier op te blijven letten, bijvoorbeeld bij het tillen en dragen van je baby. Probeer ook hier een evenwicht in te vinden en vraag zo nodig je partner of iemand anders om hulp.
  • Gebruik pijnstilling. Paracetamol kan goed helpen tegen de pijn in je bekken. Deze pijnstiller kan je veilig gebruiken tijdens de zwangerschap.
  • Je mag alles, maar kies verstandig. Als je bekkenpijn hebt, mag je eigenlijk alles wat een andere zwangere vrouw ook mag. Bedenk wel bij elke activiteit of houding of het verstandig is om te doen. Zware lichamelijke dingen kan je beter vermijden. En bekijk hoe je herstelt na een activiteit. Heb je hier meerdere dagen voor nodig? Dan kan je dit misschien beter even niet meer doen.
  • Vraag om hulp. Soms lukt het niet in je eentje. Vraag dan hulp bij huishoudelijke klusjes of de zorg voor je kinderen. Op deze manier kan je wat meer rust nemen.
  • Probeer te blijven bewegen. Door op een goede manier te bewegen, houd je je spieren sterk. Zwemmen of fietsen zijn bijvoorbeeld bewegingen die goed zijn voor je spieren. Als dit lukt zonder dat je erna lang pijn hebt, is dat een goede manier van bewegen voor jou.
  • Blijf niet met je klachten lopen. Heb je last van bekkenpijn en wordt het niet minder met dit soort tips? Neem dan altijd contact op met je huisarts of verloskundige. Zij kunnen je verder helpen.