De ontwikkeling van de embryo na 4 weken zwanger

4 weken zwanger

De placenta en embryo
WEEK 3 ZWANGER WEEK 5 ZWANGER

Aan het eind van week 3 of begin van week 4 is de bal van cellen die is ontstaan uit de bevruchte eicel (de blastocyste) ingenesteld in je baarmoederwand. Tijdens deze week splitst de blastocyste zich en vormt de placenta en het embryo.

Je baby in week 4 van je zwangerschap

Je baby heeft ondertussen zijn plekje gevonden in de baarmoeder. Hier splitst de bal cellen zich op in twee groepen. De ene helft wordt het embryo en de andere helft wordt de placenta. Het embryo bestaat uit drie lagen. Via de placenta krijgt het embryo onder andere de benodigde voedingsstoffen en zuurstof.

De lagen van het embryo beginnen zich vanaf deze week te ontwikkelen tot de verschillende lichaamsonderdelen van je baby. De binnenste laag groeit uit tot onder andere de lever en longen. De middelste laag wordt je baby’s hart, botten, spieren, nieren en geslachtsorganen. Uit de buitenste laag ontstaan je baby’s haar, huid, ogen en zenuwstelsel.

Jij in week 4 van je zwangerschap

De eerste zwangerschapssymptomen na 4 weken zwanger

Aan de buitenkant zie je nog niks, toch gebeurt er een hoop in je lichaam. Dit heeft als gevolg dat je last kan krijgen van vroege zwangerschapssymptomen.

Lichte krampjes, een opgeblazen gevoel, vermoeidheid en stemmingswisselingen wijzen op een zwangerschap. Zeker als je borsten gevoeliger zijn en zelfs iets gegroeid lijken. Of is het toch gewoon een ongesteldheid?

Prénatal actiefolder De lente komt er weer aan. Dat betekent er samen lekker op uit! Bekijk de beste eropuit-aanbiedingen van Prénatal. O.a. 10% korting op Chicco buggy’s, 20% korting op Nüby drinkbekers en nog meer fijne lente-aanbiedingen.

Bekijk de folder ➝

Tip bij 4 weken zwanger

Eet gezond!

Gezond eten tijdens je zwangerschap

Normaal is het al verstandig om gezond te eten, maar als je zwanger bent is dit nog belangrijker. Je baby eet namelijk met jou mee. Als je normaal gesproken al gezond en gevarieerd eet hoef je niet veel aan te passen. In de komende maanden is er wel een aantal voedingsstoffen die extra belangrijk zijn. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je genoeg ijzer en calcium binnenkrijgt. Lees alles over gezond eten tijdens je zwangerschap.

ADVERTENTIE