Slapende baby zomertijd en wintertijd

Ieder voor- en najaar wordt de klok een uur verzet. Dit zorgt voor de zogenaamde zomertijd en wintertijd. Voor je kind kan het verschuiven van de klok best even omschakelen zijn. Hoe maak je deze overgang soepeler? En hoe pak je het aan als je borst- of flesvoeding geeft?

Wat zijn de zomertijd en wintertijd?

Zomertijd

Eind maart wordt de klok een uur vooruit gezet. De zomertijd breekt dan aan. Het wordt een uur later licht en een uur later donker. Stap je om 7.00 uur je bed uit? Dan is het eigenlijk nog maar 6.00 uur. Het lijkt alsof het een uur langer donker blijft. Het voordeel is dat je ’s avonds een uur langer van daglicht kan genieten.

Wintertijd

Eind oktober wordt de klok juist een uur achteruit gezet. Dan wordt het een uur eerder licht, maar ook een uur eerder donker. Schuif je om 18.30 uur aan tafel? Dan is het eigenlijk al 19.30 uur. Door het verzetten van de klok lijkt het alsof het een uur eerder donker is. ’s Ochtends is het wel een uur eerder licht.

Waarom een zomertijd en wintertijd?

Het verzetten van de klok is in de jaren ’70 van de vorige eeuw ingesteld. Er heerste in die tijd een oliecrisis, die voor een golf van energiebesparende maatregelen zorgde. Het instellen van een zomertijd en wintertijd zou energiebesparend zijn. Een ander voordeel van het verzetten van de klok is dat de periode van daglicht beter bij ons leefritme aansluit.

Waarom kan de overgang moeizaam zijn voor je kind?

Voor sommige kinderen is het lastig om te wennen aan het verzetten van de klok. De overgang naar de zomertijd of wintertijd is abrupt: voor je kind voelt het alsof het een vol uur eerder of later is. Dit zorgt ervoor dat zijn biologische ritme niet aansluit bij de kloktijd.

Bedtijd in stapjes verschuiven

Volwassenen zijn meestal snel gewend aan de overgang naar zomertijd of wintertijd. Je kind kan er echter langer over doen om zich aan te passen. Merk je dat je kind moeite heeft met veranderingen in zijn slaapritme? Probeer zijn bedtijd dan stapsgewijs te verschuiven.

Verschuiven van bedtijd bij ingaan zomertijd

Gaat je kind om 19.30 uur naar bed? Breng je kind dan drie dagen voor de klok verzet wordt een kwartier eerder naar bed, dus om 19.15 uur. De volgende dagen breng je hem telkens een kwartier eerder naar bed. Als de klok een uur vooruit gezet wordt, is je kleine hier al een beetje op voorbereid. Hij went dan gemakkelijker aan zijn nieuwe bedtijd.

Verschuiven van bedtijd bij ingaan wintertijd

In het geval van wintertijd breng je je kind ter voorbereiding juist later naar bed. Drie dagen voor de klok verzet wordt stop je hem om 19.45 uur in. Dit verleng je iedere avond met een kwartier. Zo zit je kleine meteen in het juiste ritme als de wintertijd is ingegaan.

Bedtijd in één keer verschuiven

Je kan er ook voor kiezen de bedtijd van je kind in één keer te verschuiven. Vanaf de zondag dat het uur is verzet, volg je de de nieuwe kloktijden. Het voordeel van deze methode is dat je er minder over na hoeft te denken. Je volgt simpelweg de klok.

Het nadeel is dat sommige kinderen moeite hebben met deze plotselinge overgang. Je kind kan een paar dagen nodig hebben om zich aan het nieuwe ritme aan te passen. Als je je hierop instelt en er ontspannen mee omgaat, valt de overgang waarschijnlijk best mee.

Tips voor een soepele overgang naar zomertijd of wintertijd

Als ouder kan je het verzetten van de klok niet voorkomen. Wel kan je de overgang naar zomertijd en wintertijd met de volgende tips makkelijker maken voor je kleine:

  • Zorg ’s avonds voor duisternis. In de zomertijd kan daglicht er ’s avonds voor zorgen dat je kind moeilijker in slaap valt. Verduisterende gordijnen kunnen hierbij helpen.
  • Zorg ’s ochtends voor licht. Bij het opstaan is licht juist belangrijk. In de wintertijd blijft het ’s ochtends nog lang donker. Doe in de winter dus gelijk bij het wakker worden het licht aan.
  • Let op de slaapsignalen van je kind. Merk je dat je kleine moe wordt, maar is het eigenlijk nog geen bedtijd? Houd je kind niet onnodig wakker, maar breng hem naar bed. Je kleine wakker houden werkt vaak averechts.
  • Houd vast aan een avondritueel. Vaste handelingen kunnen ervoor zorgen dat je kleine beter in de ‘slaapmodus’ komt. Eerst tanden poetsen, dan pyjama aan, een verhaal voorlezen en een liedje zingen, bijvoorbeeld. Door telkens dezelfde volgorde aan te houden, valt je kind sneller en rustiger in slaap.
  • Zorg voor rust in de avond en beweging in de ochtend. Voor een goede nachtrust is het belangrijk dat je kind rustig naar bed gaat. Filmpjes kijken en stoeien kan je dus beter voor overdag bewaren. In de ochtend kan het helpen om gelijk samen de deur uit te gaan. Door frisse lucht, daglicht en beweging went jullie biologische klok sneller aan de tijdsveranderingen.
  • Maak je er niet te druk om. De klok wordt in het weekend verzet, dus jullie kunnen een dagje rustig aan doen. De meeste kinderen zijn het nieuwe ritme na een paar dagen gewend, dus geef het even de tijd.

Voedingen en zomertijd en wintertijd

Geef je borst– of flesvoeding op verzoek? Dan heeft het verzetten van de klok hier weinig invloed op. Je kan je baby gewoon blijven voeden wanneer hij erom vraagt.

Wanneer je volgens een schema borstvoeding of flesvoeding geeft, zijn er twee opties. Je kan de voedingstijden in één keer een uur opschuiven. Bij sommige kinderen verloopt dit zonder problemen. Of je kan de voedingen van je kleine telkens met een kwartier verschuiven, zoals het verschuiven van de bedtijd. Dit maakt de overgang geleidelijker. Probeer in te schatten wat het beste past bij je baby.

Wanneer wordt de klok verzet?

In 2019 en 2020 wordt de klok op de volgende data verzet:

  • Zomertijd 2019: 31 maart 2019
  • Wintertijd 2019: 27 oktober 2019
  • Zomertijd 2020: 29 maart 2020
  • Wintertijd 2020: 25 oktober 2020