Bekkenbodem in skelet

Misschien heb je al kennis gemaakt met de spieren van je bekkenbodem in de sportschool of op je yogamat. Zo niet, dan kan het een groot geheim zijn waar deze spieren zitten en wat ze doen. Tijdens en na je zwangerschap spelen ze echter een grote rol. Best handig dus om er het een en ander over te weten!

Waar zit je bekkenbodem?

Je kan je bekkenbodem zien als een gespierd hangmatje dat onderin je buik gespannen is tussen je schaambeen en je heiligbeen. Je kan je bekkenbodemspieren voelen als je een vinger in je vagina brengt en deze vervolgens met je vagina fijn probeert te knijpen. Als je dit doet zonder je buik- en bilspieren erbij aan te spannen, voel je je bekkenbodemspieren aan het werk. Dit voel je overigens ook wanneer je je plas probeert op te houden.

De belangrijkste functies van je bekkenbodem zijn:

  • Je organen ondersteunen, zodat die netjes op hun plek blijven.
  • Zorgen dat je je urine en ontlasting kan ophouden als er even geen wc in de buurt is, en dat je je windjes niet te pas en te onpas laat vliegen.
  • Op een fijne manier seks kunnen hebben, de bekkenbodemspieren spelen hier namelijk een belangrijke rol bij.

Je bekkenbodem tijdens je zwangerschap en bevalling

Tijdens je zwangerschap drukt het gewicht van je baarmoeder op je organen en dus op je bekkenbodem. Je bekkenbodem krijgt het, naarmate je kindje groeit, steeds zwaarder.

Bovendien maakt je lichaam tijdens de zwangerschap het hormoon ‘relaxine’ aan, wat je bekkenbodemspieren en de omliggende banden en weefsels slapper maakt. Zo maakt je lichaam ruimte voor je kleine die er straks langs moet.

Tijdens de bevalling wordt je bekkenbodem flink opgerekt. Dit kunnen de spieren goed hebben, omdat je lichaam er al voor gezorgd heeft dat ze weker zijn geworden. Toch raakt je bekkenbodem in meerdere of mindere mate beschadigd tijdens de bevalling.

Zwangerschapskwaaltjes

Zowel tijdens als na de zwangerschap kan een zwakke bekkenbodem vervelende kwaaltjes veroorzaken. Dit hoeft echter lang niet altijd het geval te zijn. Ongeveer 30% van de vrouwen heeft last van één of meer ongemakken, gerelateerd aan de bekkenbodem.

Incontinentie

Doordat de gewrichten, banden en spieren van je bekkenbodem soepeler worden, kan je moeite krijgen met je plas ophouden. Vaak merk je dat als je moet traplopen, hoesten of niezen, tillen of lachen. Het gaat dan meestal om een paar druppels urine, maar dat is genoeg ongemak om steeds even naar het toilet te moeten.

Ook kan het zijn dat je je windjes niet goed binnen kan houden en ze te pas en te onpas laat schieten. Dit kan gênant voelen, maar schaam je niet! Het is volkomen normaal bij aanstaande en verse mama’s.

Bekkeninstabiliteit & bekkenpijn

Je bekken bestaat uit botten die verbonden zijn door spieren en banden. Doordat deze tijdens je zwangerschap verslappen, kunnen ze soms moeite hebben om de botten in je bekken in de juiste positie bij elkaar te houden. Dit kan bekkeninstabiliteit en bekkenpijn opleveren.

Verzakking

Het is mogelijk dat je bekkenbodem zodanig verzwakt raakt, dat hij je organen niet goed meer kan ondersteunen. Je blaas, endeldarm en baarmoeder zakken naar beneden en drukken op je vagina en schaambeen. Dit kan leiden tot pijn in je buik of onderrug en tot incontinentie. Ook kan je pijn ervaren tijdens seks.

Bekkenbodem

Je bekkenbodem trainen

Je kan deze kwaaltjes niet helemaal voorkomen. Het verschilt per vrouw hoe je lichaam reageert op de veranderingen in je bekkenbodem. Als je aanleg hebt, is daar weinig tegen te doen. Wel kan je je bekkenbodemspieren trainen. Er zijn verschillende redenen waarom het verstandig is om daar aandacht aan te besteden:

  • Je bevalling verloopt soepeler
    Als je hebt geoefend met het controleren van de aan- en ontspanning van je bekkenbodem, kan dit je helpen je kindje makkelijker naar buiten te drijven. Als je je bekkenbodem ultiem kan ontspannen, heeft je baby goed de ruimte om geboren te worden.
  • Je hebt minder kans om uit te scheuren
    Dit volgt eigenlijk uit het vorige punt. Als je bekkenbodem te gespannen is, is de doorgang voor je kindje nauwer en is de kans op uitscheuren groter.
  • Je loopt minder risico op incontinentieklachten
    Door je bekkenbodemspieren te trainen krijg je weer controle over je plasbuis en anus.
  • De kans op verzakking is kleiner
    Door je bekkenbodemspieren te trainen, houd je de spieren stevig en lift je de boel weer wat omhoog, waardoor je organen niet verder naar beneden zakken.
  • Je loopt minder kans op bekkeninstabiliteit
    Zelfs als je tijdens je zwangerschap geen last hebt van je bekken, loop je kans dit na je bevalling alsnog te ontwikkelen. Door je bekkenbodemspieren te trainen, herstelt al het weefsel rondom je bekkenbodem zich sneller en is je bekken weer eerder stabiel.
  • Je herstelt sneller
    Getrainde spieren zijn altijd weer eerder fit dan ongetrainde spieren. Bovendien helpen getrainde spieren om het omliggende beschadigde weefsel weer te verstevigen. Je hele bekkengebied is dus weer sneller in vorm als je je bekkenbodem tijdens de zwangerschap al hebt geoefend.

Bronnen