vrouw staat rechtop met bandenpijn tijdens de zwangerschap

De baarmoeder heeft normaal gesproken de grootte van een peer, maar groeit tijdens de zwangerschap mee met de baby. Door de groei van de baarmoeder komt er veel druk te staan op de banden, dit veroorzaakt bandenpijn. Dit is niet te voorkomen, maar wel te verminderen en te verzachten.

Lijkt het alsof je schaambot gekneusd is? Of heb je soms last van stekende pijn in je buik na een plotselinge of intensieve beweging? Misschien heb je last van bandenpijn. Een warm en ontspannen bad kan dan al wonderen voor je doen.

Wat is bandenpijn?

De baarmoeder zit met banden aan het bekken vast. Tijdens de zwangerschap groeit de baarmoeder. Hierdoor komt er druk op de banden te staan en rekken ze uit. Het uitrekken van de banden veroorzaakt een zeurende en soms stekende pijn. Bandenpijn is erg vervelend, maar kan gelukkig geen kwaad voor jezelf of de baby.

Symptomen van bandenpijn

Bij bandenpijn heb je last van pijn rond het schaambot. De stekende pijn kan doortrekken naar de onderrug, vagina en schaamlippen. Het kan zich vooral opdoen bij de volgende activiteiten:

  • Na plotselinge of intensieve bewegingen, zoals opstaan of een stuk lopen.
  • Bij hoesten en niezen
  • Bij een volle blaas of een orgasme
  • Bij het bukken
  • Als je kindje zich omdraait in de buik

Bandenpijn tijdens de zwangerschap

De baarmoeder groeit gedurende de hele zwangerschap mee met de baby. In het begin van de zwangerschap kan je al last krijgen van bandenpijn, maar meestal komt dit pas na de 20ste week voor. Rond deze tijd groeit de baarmoeder namelijk ineens heel snel waardoor er meer druk komt te staan op de banden.

Als dit niet je eerste zwangerschap is, is de kans groter dat je er eerder last van zal krijgen. De buikspieren zijn bij de eerste zwangerschap al wat verslapt. Hierdoor bieden deze spieren minder steun en hangt de baarmoeder sneller in de banden.

Bandenpijn na de bevalling

De banden waarin de baarmoeder vastzit zijn tijdens de zwangerschap uitgerekt. Na de bevalling ligt de baarmoeder nog wat losser in je buik dan normaal. Dit komt omdat er na de bevalling meer ruimte is vrijgekomen in de buik. De baarmoeder wiebelt als ware heen en weer in de buik. Er komt hierdoor meer druk te staan op de banden. Na de bevalling kan je dus nog enige tijd last hebben van bandenpijn.

Wat kun je tegen bandenpijn doen?

Bandenpijn valt niet te voorkomen. Je kunt echter wel een aantal dingen doen om de bandenpijn te verminderen:

  • Probeer onverwachte of plotselinge bewegingen te voorkomen. Als dit niet mogelijk is kan je wel proberen om je erop voor te bereiden. Voel je een nies aankomen, ondersteun dan je buik met je handen.
  • Probeer bukken en zwaar tillen zo veel mogelijk te vermijden.
  • Moeheid en inspanning kunnen bandenpijn verergeren. Neem dus op tijd voldoende rust.
  • Let goed op je houding. Laat je buik niet hangen en recht je rug. Span ook je buikspieren regelmatig aan.
  • Je kunt een zwangerschap steunbroekje of steunbanden dragen, deze ondersteunen vooral het onderste gedeelte van de buik. Verwar deze steunbanden niet met een buikband. Buikbanden geven geen ondersteuning en hebben alleen een modieus voordeel.
  • Als je last heb van bandenpijn zoek dan naar een warmtebron, deze vermindert de pijn. Thuis kun je een warme douche of een ontspannen warm bad nemen. Maar in andere situaties kan je ook een warme kruik tegen je buik aanhouden.