vrouw staat rechtop met bandenpijn tijdens de zwangerschap

De baarmoeder heeft normaal gesproken de grootte van een peer, maar groeit tijdens de zwangerschap mee met je baby. Door de groei van de baarmoeder komt er veel druk te staan op de banden. Dit kan bandenpijn veroorzaken. Dit is niet te voorkomen, maar wel te verminderen en te verzachten.

Wat is bandenpijn?

Je baarmoeder zit met banden aan je bekken vast. Tijdens de zwangerschap groeit je baarmoeder. Hierdoor komt er druk op de banden te staan en rekken ze uit. Het uitrekken van de banden veroorzaakt een zeurende en soms stekende pijn. Bandenpijn is vervelend, maar kan gelukkig geen kwaad voor jezelf of je baby.

Symptomen van bandenpijn

Lijkt het alsof je schaambot gekneusd is? Of heb je soms last van stekende buikpijn na een plotselinge of intensieve beweging? Misschien heb je last van bandenpijn. Bij bandenpijn heb je last van pijn rond het schaambot. De stekende pijn kan doortrekken naar je onderrug, vagina en schaamlippen. Het kan zich vooral opdoen bij de volgende activiteiten:

  • Na plotselinge of intensieve bewegingen, zoals opstaan, bukken, een stuk lopen of sporten
  • Bij hoesten en niezen
  • Bij een volle blaas
  • Na een orgasme
  • Als je kindje zich omdraait in de buik

Bandenpijn tijdens de zwangerschap

In het begin van de zwangerschap kan je al last krijgen van bandenpijn, maar meestal komt dit pas na week 20 voor. Rond deze tijd groeit de baarmoeder namelijk ineens heel snel, waardoor er meer druk komt te staan op de banden.

Als dit niet je eerste zwangerschap is, is de kans groter dat je er eerder last van zal krijgen. De buikspieren zijn bij de eerste zwangerschap al wat verslapt. Hierdoor bieden deze spieren minder steun en hangt je baarmoeder sneller in de banden.

Bandenpijn na de bevalling

De banden waarin de baarmoeder vastzit, zijn tijdens de zwangerschap uitgerekt. Na de bevalling ligt je baarmoeder nog wat losser in je buik dan normaal. Dit komt omdat er na de bevalling meer ruimte is vrijgekomen in de buik. De baarmoeder wiebelt als het ware heen en weer in je buik. Daardoor komt er meer druk te staan op de banden. Na de bevalling kan je dus nog enige tijd last hebben van bandenpijn.

Wat kan je tegen bandenpijn doen?

Bandenpijn valt niet te voorkomen. Je kan echter wel een aantal dingen doen om de bandenpijn te verminderen:

  • Probeer plotselinge bewegingen te voorkomen. Als dit niet mogelijk is, kan je proberen om je erop voor te bereiden. Voel je dat je moet niezen, ondersteun dan je buik met je handen.
  • Vermijd bukken en zwaar tillen zo veel mogelijk. Wanneer je bandenpijn hebt, kan je blijven sporten. Wel is het goed om niet te lang en intensief te sporten. Zoek een sport wat op dit moment prettig voor je voelt, zoals zwemmen of yoga.
  • Neem voldoende rust. Vermoeidheid en inspanning kunnen bandenpijn verergeren. Neem dus op tijd voldoende rust.
  • Let goed op je houding. Laat je buik niet hangen en houd je rug recht. Probeer regelmatig je buikspieren aan te spannen.
  • Probeer een steunbroekje of steunbanden. Deze ondersteunen vooral het onderste gedeelte van je buik. Verwar deze steunbanden niet met een buikband. Buikbanden geven geen ondersteuning en hebben alleen een modieus voordeel.
  • Gebruik warmte om de pijn te verminderen. Neem bijvoorbeeld een warme douche of een warm bad. Ook een kruik kan helpen om de bandenpijn te verzachten.