Zwangere vrouw tijdens zwangerschapszwemmen

Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om in beweging te blijven. Zwangerschapszwemmen is de ideale manier om aan je conditie te werken. Wat is zwangerschapszwemmen precies en wat zijn de voordelen ervan?

Wat is zwangerschapszwemmen?

Zwangerschapszwemmen is een speciale zwemles voor zwangere vrouwen. Het is niet bedoeld om te leren zwemmen, maar om tijdens je zwangerschap in beweging te blijven. Je werkt in een zwembad in groepsverband aan je conditie en spierkracht.

Tijdens de les komen verschillende drijf-, zwem- en ontspanningsoefeningen aan bod. Een deskundige instructeur begeleidt je bij het uitvoeren van de oefeningen. De les duurt zo’n 45 minuten tot een uur. In sommige zwembaden is je partner ook welkom om mee te doen tijdens de les.

Wat zijn de voordelen van zwangerschapszwemmen?

Je lichaam verandert flink gedurende je zwangerschap. Je komt aan in gewicht en kan je daardoor minder mobiel voelen. In het water merk je hier niets van. Je voelt je juist gewichtsloos. Zwangerschapszwemmen heeft echter nog meer voordelen:

  • Je werkt aan je conditie en spierkracht. Zwemmen is goed voor je uithoudingsvermogen en zorgt voor sterkere spieren. Dit komt goed van pas bij de bevalling. Ook het herstel na je bevalling gaat vaak sneller met een fit lichaam.
  • Het werkt ontspannend. Zwangerschapszwemmen gebeurt vaak in verwarmd water (30 tot 33 graden). Hierdoor kan je je goed ontspannen. Ook zorgt het warme water voor een betere bloedsomloop. Dit helpt tegen kramp in je benen en vocht vasthouden.
  • Het kan helpen tegen misselijkheid. Ben je bang dat misselijkheid in de weg zit tijdens het zwemmen? Veel zwangere vrouwen merken juist dat ze na het zwemmen minder misselijk zijn. Vooral zwemmen in koud water zou de misselijkheid verminderen.
  • Het is goed voor je baby. Onderzoek laat zien dat beweging tijdens je zwangerschap een positief effect heeft op de hersenontwikkeling van je kleine. Stofjes die je tijdens het sporten vrijmaakt, komen in het bloed van je baby terecht. Deze geven zijn mentale ontwikkeling een boost.
  • Je kan het gedurende je hele zwangerschap doen. Sommige sporten, zoals judo en hockey, kan je tijdens je zwangerschap beter vermijden. Andere sporten, zoals hardlopen, zijn in het laatste trimester soms lastig uit te oefenen. Zwemmen kan je echter gedurende je hele zwangerschap doen. Ook als de laatste loodjes zijn aangebroken kan je het water in, tenzij je vliezen zijn gebroken. Dan is dit niet verstandig.
  • Het kan pijn verlichten. Heb je tijdens je zwangerschap last van rugpijn? Onderzoek heeft aangetoond dat zwemmen deze pijn kan verminderen. Ook van bekkenklachten heb je tijdens het zwemmen minder last, omdat je door het water gedragen wordt.
  • Je ontmoet andere moeders in spe. Zwangerschapszwemmen heeft niet alleen lichamelijke voordelen. Het is ook een manier om andere zwangere vrouwen te ontmoeten en ervaringen en tips uit te wisselen.
  • Het is weinig blessuregevoelig. Doordat het water je lichaam ondersteunt, worden je rug, heupen, bekken en knieën minder belast. De kans op blessures is daardoor kleiner dan bij veel andere sporten.

Vanaf wanneer zwangerschapszwemmen?

Zwemmen tijdens de zwangerschap

Je kan zwangerschapszwemmen gedurende je hele zwangerschap uitoefenen. Je bepaalt zelf in welk stadium van de zwangerschap je begint. Veel vrouwen beginnen ermee wanneer ze zo’n 12 weken zwanger zijn. Zolang je je goed voelt, mag je tot de bevalling blijven zwemmen.

Zwemmen na de bevalling

Na de bevalling is zwemmen een goede manier om weer fit te worden. Doorgaans mag je na zes weken weer beginnen met verschillende sporten, waaronder zwemmen. Luister goed naar je lichaam en bouw het rustig op. Twijfel je of je er klaar voor bent om weer het water in te duiken? Neem dan contact op met je verloskundige.

Is je baby 3 maanden oud? Dan kan je met hem gaan babyzwemmen. Dit is goed voor de ontwikkeling van je kleine en bevordert op een ontspannen manier de band tussen jou en je kind.

Wat kan je beter vermijden?

Zwemmen is een veilige sport tijdens je zwangerschap. De kans op blessures is klein en je baby zit goed beschermd in de baarmoeder. Toch is het goed om tijdens je zwangerschap de volgende zaken te vermijden.

Zwangerschapsklachten en zwemmen

Heb je last van vaginaal bloedverlies, of zijn je vliezen gebroken? Ga dan niet zwemmen. De kans op infecties is dan namelijk groter. Bacteriën in het zwembadwater kunnen makkelijker in je baarmoeder komen. Heb je andere klachten en twijfel je of zwemmen verantwoord is? Neem dan contact op met je verloskundige.

Sauna en zwanger

In sommige zwembaden is een sauna aanwezig. Na een uurtje zwemmen is het fijn om hierin bij te komen. Ging je voor je zwangerschap al regelmatig naar de sauna en ben je het eerste trimester gepasseerd? Dan kan een bezoekje aan de sauna geen kwaad. Kies echter niet voor de heetste sauna’s en beperk de tijd die je erin doorbrengt. Ben je de sauna niet gewend? Dan kan je beter niet gaan. Je zwangerschap is niet het beste moment om hiermee te beginnen. Ook de laatste vier tot zes weken van je zwangerschap kan je de sauna beter vermijden.

Glijbanen en zwanger

Tijdens een bezoekje aan het zwembad is het misschien verleidelijk om ook even van de glijbaan te gaan. Toch is het beter om tijdens je zwangerschap steile en drukke glijbanen over te slaan. Een botsing of een harde klap op het water kan gevaarlijk zijn voor jou en je baby.

Kosten zwangerschapszwemmen

De bedragen voor een les liggen tussen de €5,- en €8,50. Bij veel zwembaden kan je een meerbadenkaart aanschaffen. Hierdoor wordt de prijs per les lager en ben je voordeliger uit.

Sommige verzekeraars vergoeden zwangerschapszwemmen (deels) vanuit de aanvullende verzekering. Neem voor meer informatie contact op met je zorgverzekeraar.