zwangere vrouw heeft last van vreetbuien en eet chips op de bank

Trek in augurken met slagroom? Frietjes gedoopt in je milkshake? Cheese onion chips met cornetto-ijs? Tijdens je zwangerschap heb je vaak ineens trek in de gekste combinaties! Maar zijn deze cravings nog ergens goed voor? En wat kun je ertegen doen?

Veel vrouwen krijgen tijdens hun zwangerschap de behoefte om meer te eten. Deze stevige trek kan uitmonden in ware vreetbuien. Deze vreetbuien komen het meest voor aan het begin van de zwangerschap. Bijna elke vrouw heeft tenminste één vreetbui gehad tijdens haar zwangerschap. Dit is begrijpelijk: er gebeurt van alles in je lichaam en je babytje heeft voedingsstoffen nodig om te kunnen groeien. Niet voor niets hoor je men vaak zeggen: je eet voor twee!

Toch is het raadzaam om hier mee op te passen. Volgens het voedingscentrum heb je tijdens je zwangerschap maar 200 tot 300 extra calorieën per dag nodig. Dit is ongeveer het aantal calorieën dat in een kleine kom muesli met melk en appel zit. Het is dus goed om niet te snel aan je cravings toe te geven en ze goed te begrijpen, zodat je gezonde keuzes kunt maken.

Waar komen de vreetbuien vandaan?

Hierover zijn de meningen verdeeld. Vreetbuien kunnen voortkomen uit de hormonale onbalans of de hevige emoties die je ervaart tijdens je zwangerschap. Daarnaast zou het te maken kunnen hebben met een verbeterde smaak- en reukzin.

Er bestaat nog een theorie waarom je soms de gekste combinaties wilt verorberen. Deze theorie gaat ervan uit dat je lichaam bepaalde voedingsstoffen probeert binnen te krijgen door je te laten verlangen naar specifieke voedingsproducten, omdat je lichaam een tekort heeft aan deze voedingsstoffen. Zo zou de drang naar rood vlees voortkomen uit een behoefte aan ijzer, en de drang naar augurken uit een behoefte aan zout.

Naast meer honger krijg je ook meer dorst. Dit komt door de aanmaak van nieuwe cellen bij de groei van je baby. Cellen bestaan voor het grootste deel uit water, en daarom zul je meer dorst hebben.

Gekke combinaties

Hierboven noemden we het al: augurken met slagroom, frietjes gedoopt in je milkshake, cheese onion chips met cornetto-ijs. Vreemde combinaties waar je normaal niet eens aan zou denken! Toch is het een feit dat bijna elke vrouw behoefte krijgt aan dingen die ze voor de zwangerschap niet at, of aan combinaties die ze normaal liever links zou laten liggen. Niet elke zwangere vrouw heeft echter trek in hetzelfde: iedereen heeft behoefte aan andere combinaties, dus ook jouw cravings zijn uniek!

Pica

Heel soms krijgen zwangere vrouwen pica. Als je hier last van hebt, krijg je trek in niet-eetbare dingen, zoals ongekookte rijst, aarde, klei, zand of zelfs verfschilfers! Meestal krijgt een vrouw last van pica als er sprake is van een ijzer- of calciumtekort of als er sprake is van grote stress. Meestal is pica goed op te lossen door aanvullende voedingssupplementen te nemen.

Hoe kun je vreetbuien voorkomen?

Regelmaat en water

Zorg dat je met regelmaat eet. Drink eerst een glas water voordat je toegeeft aan een vreetbui. Meestal ebt de honger na het drinken van een glas water weg, omdat je lichaam soms het verschil niet goed kent tussen honger en dorst.

Afleiding

Soms wil je eten uit verveling. Afleiding kan je helpen om hier niet aan toe te geven. Ga iets leuks doen met een vriendin, of knutsel iets in elkaar voor je baby.

Haal geen verleidingen in huis

Zorg dat je snoep en andere dikmakers buiten de deur houdt. Dus geen droppot op je bureau, of een goed gevulde koekjestrommel voor bij de thee. Zorg in plaats daarvan voor gezonde vervangers. Je kunt hierbij denken aan een cracker met Hüttekäse in plaats van een zak chips, of bevroren fruit of frozen yoghurt in plaats van ijs.