Fish platter

Het gezegde “Zo gezond als een vis” bestaat niet voor niets. Vis is niet alleen heerlijk om te eten, het is ook erg gezond. Toch hoor je ook veel over de gevaren van het eten van (te veel) vis tijdens je zwangerschap. Hoe zit dat nu precies? Welke vis mag je eten en welke kan je beter laten staan? Wij geven je een overzicht.

Regels bij het eten van vis

Tijdens je zwangerschap kan je gewoon blijven genieten van een stukje (vette) vis op je bord. Sterker nog, het is zelfs heel gezond en draagt bij aan een goede ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel van je baby. Vis bevat namelijk veel vitamines, mineralen, gezonde vetten, eiwitten en ijzer. Allemaal belangrijke voedingsstoffen die goed zijn voor jou en je ongeboren kindje.

Vis past dus prima in een gezond eetpatroon tijdens je zwangerschap. Er zijn wel een aantal dingen waar je op moet letten bij het kiezen van je vis.

Dioxines

Dioxines zijn stoffen met kankerverwekkende eigenschappen. Ze ontstaan in uitlaatgassen en verbrandingsprocessen en hechten zich aan klei. Zo komt de vervuiling ook in de oceaan terecht en dus ook in vissen. Ze hopen zich vervolgens op in het vetweefsel van dieren en zijn moeilijk afbreekbaar.

Dit klinkt allemaal heel gevaarlijk, maar als je het bij 1 à 2 keer vis per week houdt kan het geen kwaad. De hoeveelheden dioxines die je dan binnenkrijgt zijn zodanig laag dat het geen schadelijke gevolgen heeft. Zo haal je alleen maar de voordelen eruit voor jou en je kindje!

Zware metalen

‘Zware metalen’ is een verzamelnaam voor metalen zoals lood, kwik en arseen. Deze schadelijke stoffen komen voor in ons milieu en vervuilen de rivieren en oceanen. Vooral kwik is hier een bekend voorbeeld van. Roofvissen zoals de haai, koningsmakreel en zwaardvis, bevatten een hoog gehalte aan kwik en kun je om die reden beter vermijden tijdens je zwangerschap.

Welke vissen wel en niet veilig zijn, lees je onderaan deze pagina in ons handige overzicht.

Vis uit blik

Ook vis uit blik kan je beter vermijden tijdens je zwangerschap. Eerder werd gedacht dat er minder kwik in vis uit blik zat, maar uit onderzoek is gebleken dat hier geen verschil in zit. Die tonijnsalade kan je dus voorlopig beter even laten staan!

Listeria bacterie

Listeria is een bacterie die gevaarlijk kan zijn voor je baby. De bacterie komt het meest voor in dierlijke producten die langdurig gekoeld bewaard worden en vervolgens zonder verhitting worden gegeten. Als je je vis goed kookt, bakt of braadt (boven de 70 graden) dood je de bacterie.

Vermijd daarom rauwe en voorverpakte gerookte vis, zoals gerookte zalm, forel, paling of makreel. Voorverpakte gerookte vis kan lang bewaard worden en geeft de bacterie de kans zich te vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden.

Zwangere vrouw kijkt naar oven

Ben je vegetariër of veganist?

Ben je geen viseter of eet je helemaal geen dierlijke producten? In dat geval wordt er geadviseerd om extra vitamine B12 in te nemen door middel van kaas, yoghurt, melkproducten of vitamine B12-capsules. Zo kom je toch aan de nuttige voedingsstoffen die je uit vis (of vlees) haalt.

Overzicht voor op je koelkast

Vis is hartstikke gezond, mits je het met mate eet en je je stukje vis zorgvuldig uitkiest en bereidt. Het is soms lastig het overzicht te houden van welke visproducten je nu wel of niet mag tijdens je zwangerschap. Met onderstaand overzicht, zie je het in 1 oogopslag. Handig voor op je koelkast!

Toch de verkeerde vis gegeten?

Heb je toch een keer één van de verboden visjes gegeten? Geen paniek. De kans is namelijk klein dat je besmet bent geraakt met de Listeria bacterie of dat het direct schadelijk is voor je baby. Twijfel je erover of krijg je klachten kort na het eten ervan, raadpleeg dan een dokter of je verloskundige.