gewichtstoename tijdens zwangerschap

Tijdens je zwangerschap zal je gewicht flink toenemen. Je lichaam moet tijdens de zwangerschap een veilige plek zijn waar je baby goed kan groeien. Daarnaast bereidt je lichaam zich alvast voor op het geven van borstvoeding na de zwangerschap.

Voedingsdeskundige Marjoleine Klapwijk
Leefstijlcoach

Dit artikel is geschreven in samenwerking met en goedgekeurd door gewichtsconsulent, maatschappelijk werker en leefstijlcoach Marjoleine Klapwijk.

Een te hoog gewicht kan risico’s voor de baby, maar ook voor je eigen gezondheid opleveren. Maar te weinig of eenzijdig eten tijdens je zwangerschap kan ertoe leiden dat je baby onvoldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Hier lees je hoeveel je aan mag komen tijdens je zwangerschap en hoe je om kan gaan met overgewicht.

#10 Gezond eten voor jou en je baby

De 50 tips van Nestlé

Om teveel gewichtstoename te voorkomen, is een gezond en gevarieerd voedingsplan belangrijk. Door tijdens je zwangerschap goed op je voeding te letten, zorg je ervoor dat jouw lichaam en je baby alles krijgen wat ze nodig hebben.

Wat is een normale gewichtstoename tijdens mijn zwangerschap?

Je ideale gewichtstoename is afhankelijk van je gewicht voor je zwangerschap. Als je voor je zwangerschap een laag gewicht had is het gezond wat extra aan te komen. Als je wat zwaarder was, is het juist gezond om niet te veel aan te komen.

Body Mass Index (BMI) is een manier om te meten of je een gezond gewicht hebt. Vul hieronder je lengte en gewicht voor je zwangerschap in en je krijgt een advies over je ideale gewichtstoename tijdens je zwangerschap.



Jouw BMI:
Met een BMI onder de 18,5 heb je ondergewicht. Dit kan risico’s voor je kindje inhouden als jij niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Eet dus voldoende en gevarieerd. Met een BMI onder de 18,5 is het advies 12,5 tot 18 kg aan te komen tijdens je zwangerschap.
Met een BMI tussen de 18,5 en 25 heb je een gezond gewicht. Een gezonde gewichtstoename voor jou is tussen de 11,5 en 16 kg.
Met een BMI tussen de 25 en 30 heb je overgewicht. Voor je eigen gezondheid en die van je baby is het belangrijk niet te veel aan te komen, maar ga ook zeker niet op dieet tijdens je zwangerschap. Het is gezond tijdens je zwangerschap 7 tot 11,5 kg aan te komen.
Met een BMI van boven de 30 heb je ernstig overgewicht. Dit kan extra risico’s voor jou en je baby veroorzaken. Ga echter niet zomaar op dieet, maar raadpleeg hiervoor eerst je verloskundige of voedingsdeskundige. Het wordt aangeraden tijdens je zwangerschap 5 tot 9 kg aan te komen.

Wat is een gezonde gewichtstoename wanneer je een tweeling verwacht?

Bij een eenlingzwangerschap is een toename tussen de 11,5 en 16 kg gezond. Wanneer je een tweeling verwacht is een gewichtstoename tussen de 16,8 en 24,5 kg gezond. Bij overgewicht (een BMI tussen de 25 en 30) is een gewichtstoename van 7 en 11,5 kg gezond.

Heb je overgewicht en ben je zwanger van een tweeling? Dan zou je moeten streven naar een toename tussen de 14,1 en 20,7 kg. Wanneer je een BMI van boven de 30 hebt is een gezonde gewichtstoename tussen de 5 en 9 kg bij een eenlingzwangerschap en tussen de 11,4 en 19,1 kg bij een tweelingzwangerschap.

Waar gaat dat toegenomen gewicht zitten?

Het extra gewicht merk je niet alleen in een toename van de omvang van je buik, maar verspreidt zich over het hele lichaam. De gewichtstoename is een optelsom van:

  • Baby 3300 gram
  • Baarmoeder 900 gram
  • Placenta 650 gram
  • Vruchtwater 800 gram
  • Vet, om een reserve te hebben voor tijdens de borstvoeding 3500 gram.
  • Bloed, voor goede doorbloeding van placenta 1500 gram
  • Borsten, ter voorbereiding op borstvoeding 400 gram
  • Borstklieren, 400 gram
  • Lichaamswater, 1500 gram

Wat als ik te zwaar ben tijdens m’n zwangerschap?

Als je voor je zwangerschap al een BMI van 30 of hoger had of tijdens je zwangerschap veel aankomt brengt dit extra risico’s voor jou en je baby met zich mee. De kans op onderstaande risico’s neemt dan toe:

Help! Ik ben te zwaar!

Geen paniek, de meeste zwangerschappen gaan gewoon goed. Natuurlijk moet je wel extra op je gewicht letten. Onze voedingsdeskundige Marjoleine Klapwijk geeft verschillende tips over aankomen tijdens je zwangerschap. Ze heeft ook tips over afvallen tijdens je zwangerschap.

Bronnen