vrouw heeft last van harde buiken tijdens de zwangerschap

Als je zwanger bent, kan het gebeuren dat je buik zo nu en dan hard aanvoelt. Het kan een iets onaangenaam gevoel zijn, maar niet iedereen merkt het op. Harde buiken zijn een normaal verschijnsel tijdens de zwangerschap, maar kunnen ook een teken zijn om het eens rustiger aan te doen. Ze worden ook wel 'Braxton-Hicks contracties' of 'oefenweeën' genoemd.

Hoe herken je harde buiken?

Harde buiken herken je door een gespannen gevoel in je buik: een soort kramp in je buik die oncomfortabel kan aanvoelen. Pijnlijk mag een harde buik echter niet zijn. In de meeste gevallen kan je een halve minuut tot een minuut zo’n spanning in je buik opmerken, maar een harde buik kan bij sommige vrouwen ook langer duren.

Vanaf het tweede trimester kan het je gaan opvallen dat je af en toe eens last krijgt van zo’n harde buik. Naarmate de zwangerschap vordert, kan het steeds vaker voorkomen.

#6 Seks tijdens je zwangerschap

De 50 tips van Nestlé

Een harde buik kan veroorzaakt worden door seks, maar maak je niet te snel druk. Denk niet meteen dat je helemaal geen seks meer mag hebben nu je zwanger bent. Zo zijn er ontzettend veel misvattingen over vrijen tijdens de zwangerschap.

Waardoor worden harde buiken veroorzaakt?

Een harde buik is een samentrekking van de baarmoeder. De baarmoeder is een hele grote spier. Tijdens de bevalling moet deze spier hard werken om de baarmoedermond voldoende te laten oprekken – dat is te voelen als weeën.

Je baarmoeder heeft voor je zwangerschap nog niet eerder op deze manier moeten werken, en er moet even geoefend worden. De baarmoeder leert zichzelf om als geheel samen te trekken, zodat deze tijdens de bevalling optimaal haar werk kan doen. Daarom heten harde buiken ook wel oefenweeën.

Harde buiken kunnen bovendien extra worden veroorzaakt door andere factoren, zoals:

Je baarmoeder zit verbonden aan je bekken met banden. Deze banden komen onder druk te staan onder invloed van de bovengenoemde factoren: tijdens inspannende activiteiten of door stress. Daar kan je baarmoeder op reageren met Braxton-Hicks contracties. Dit kan tevens leiden tot bandenpijn.

Als je merkt dat harde buiken ontstaan na inspanning of als je er vaak last van hebt, doe het dan eens wat rustiger aan.

Kan het kwaad?

Harde buiken zijn dus een normaal verschijnsel tijdens de zwangerschap en kunnen geen kwaad als het alleen oefenweeën zijn. Over het algemeen zijn harde buiken geen aanleiding tot zorgen. Er zijn wel een aantal dingen waar je op moet letten.

Als je merkt dat ze op komen zetten na momenten van inspanning, of als je er dagelijks last van hebt, is het een teken om eens wat rustiger aan te doen. Het kan namelijk zijn dat je harde buiken niet het resultaat zijn van bovengenoemde oorzaken. Ook de dagelijkse stress van werk of het huishouden kan van invloed zijn.

Wanneer de verloskundige bellen?

Als je geruime tijd voordat je zou moeten bevallen gedurende een paar uur zes of meer harde buiken per uur ervaart, en ze gaan niet weg door rustig te gaan liggen of in bad te gaan, bel dan je verloskundige. Dit is ook het beste als je harde buiken pijn doen, zeker in de eerste maanden van je zwangerschap. Een oefenwee hoort namelijk geen pijn te doen.

Ook als er sprake is van bloedverlies, vruchtwaterverlies of pijn bij het plassen, is het verstandig om contact op te nemen. De verloskundige zal dan verder onderzoek doen om te bepalen wat er aan de hand is.

Harde buiken of weeën?

Harde buiken worden oefenweeën genoemd, maar er is een duidelijk onderscheid te maken tussen harde buiken en voorweeën.

Tips om harde buiken te verlichten

Harde buiken kunnen vervelend zijn. Wat kan je zelf doen om het ongemak wat te verlichten?

  • Ga liggen. Zitten of staan is meer belastend voor de banden, en minder goed voor de harde buiken. Op je linkerzij heb je de beste doorbloeding.
  • Warmte wil nog wel eens helpen. Pak daarom een warme kruik of ga lekker in bad of onder de douche.
  • De ademhalingsoefeningen die je bij de zwangerschapscursussen krijgt geleerd, kunnen ook toegepast worden om harde buiken tegen te gaan.
  • Harde buiken voorkomen of verminderen kan ook door een buikband of steunondergoed te dragen.
  • Blijf kalm! Zorg voor voldoende ontspanning. No stress!