comfortabel slapen tijdens de zwangerschap

In de eerste maanden van je zwangerschap kan je nog op je buik slapen. Vanaf het tweede trimester wordt het moeilijker, omdat je buik in de weg zit. Als je gewend bent om op je buik te slapen, kan het vervelend zijn om een andere houding aan te moeten nemen. Deze tips helpen je om met je grote buik toch comfortabel te kunnen slapen.

Comfortabel slapen in het kort

  • Slapen op je linkerzij is het beste voor je baby.
  • Slapen op je buik is niet gevaarlijk voor je baby.
  • Slapen op je rug kan voor jou problemen opleveren en mogelijk ook voor je baby.
  • Met een goed matras en strategisch geplaatste kussens kan je een voor jou prettige houding vinden.

De beste houding om te slapen als je zwanger bent

Als je buik een flinke omvang begint te krijgen, is het het beste om op je zij te slapen. Op je linkerzij heb je de beste doorbloeding. Dat is het gezondst voor de placenta en voor je baby.

Je bekken kan dan wel kantelen. Als je last hebt van je bekken en rug kan dit minder prettig voor je zijn. Het is daarom raadzaam om een kussen tussen je benen te leggen en je knieën gebogen te houden. Zo blijft je bekken recht als je op je zij slaapt.

Heerlijk slapen?

In samenwerking met Voedingskussenwinkel.nl

Met de extra steun van een voedingskussen of zwangerschapskussen heb je weer een goede nachtrust.

Bekijk zwangerschapskussens

Is buikslapen gevaarlijk voor de baby?

Veel vrouwen vragen zich af of slapen op je buik gevaarlijk voor de baby is. Verloskundigen en gynaecologen worden gek van de bakerpraatjes die hierover bestaan. Het advies dat ze geven is om in een houding te liggen die voor jou het prettigst is.

Hoewel slapen op je zij theoretisch gezien het beste is voor de doorbloeding, betekent dit niet dat andere houdingen per definitie slecht zijn voor je baby. Slapen op je buik kan voor jou onprettig zijn, maar je baby zit goed beschermd in je buik. Hij heeft vruchtwater om zich heen dat hem beschermt, dus hij zal niet geplet worden.

Slapen op je rug

Als je op je rug slaapt, kan het gebeuren dat bloedvaten worden afgekneld. Afhankelijk van de stand van je baarmoeder en de ligging van je baby, kan de grote lichaamsader bekneld raken. Dit kan problemen opleveren voor jouw doorbloeding.

Uit Brits onderzoek blijkt dat op je rug slapen ook mogelijk een gevaar vormt voor je baby. Het onderzoek vond aanwijzingen dat het risico op een doodgeboren kindje verdubbelt bij het op de rug in slaap vallen in het derde trimester.

Waarom dit zo is, moet nog verder onderzocht worden. De onderzoekers vermoeden dat het gewicht van de baarmoeder en de baby op de bloedvaten drukt. Hiermee kan de toevoer van bloed en zuurstof naar de baby belemmerd worden.

Comfortabel slapen met de buik

Hoe kan je ervoor zorgen dat je comfortabel slaapt met je buik? Onderstaande tips kunnen je hierbij helpen:

  • Slaap je normaal graag op je rug? Je kan al vroeg in de zwangerschap proberen te wennen aan een andere slaaphouding. Dit is beter voor je baby en het helpt zwangerschapsklachten zoals duizeligheid en rugpijn voorkomen. Op je zij met een kussen in je rug kan werken.
  • Slaap je normaal graag op je buik? Op je zij gaan liggen met een kussen vóór je kan uitkomst bieden.
  • Leer jezelf aan om op je zij te slapen,als je weet dat je zwanger bent of zwanger wilt worden. Dan heb je een flinke periode om jezelf aan te wennen om op die manier te slapen die het beste voor je baby is.
  • Probeer een ander matras. Sommige matrassen liggen gewoon niet lekker op je zij. Zeker als je je matras al zo lang gebruikt dat deze naar jouw lichaam en houding is gaan vormen.
  • Haal een aantal kussens bij je om het je zo comfortabel mogelijk te maken. Een kussen tussen je benen en voor of achter je helpt vaak goed.
  • In plaats van meerdere kussens, die makkelijk kunnen verschuiven in je slaap, kan je ook investeren in een voedingskussen. Dit is een lang, slangvormig kussen dat je langs je heen kan leggen. Afhankelijk van of je liever op je buik of je rug slaapt, kan je hem voor of achter je leggen (zorg dat het kussen lang en stevig genoeg is).
  • Lig je lekker, maar kan je nog steeds niet slapen? Lees dan onze tips om beter te kunnen slapen.