Misselijkheid zwangerschap

Het is het universele kwaaltje dat met zwangerschap wordt geassocieerd: misselijkheid en overgeven. In elke film en serie weet je het al als de hoofdrolspeelster naar het toilet rent. Die is zwanger! Ze noemen het ook wel ochtendmisselijkheid omdat je met een lege maag het makkelijkst misselijk wordt, maar zwangerschapsmisselijkheid kan je elk moment van de dag treffen. Wat kan je er tegen doen en waarom heb je er last van?

Tips tegen zwangerschapsmisselijkheid

  • Het klinkt tegenstrijdig, maar probeer er voor te zorgen dat je geen lege maag hebt! Eten of drinken in je maag verlaagt de zuurtegraad, waardoor de maagwand minder snel geïrriteerd raakt.
  • Eet en drink bij het opstaan meteen iets lichts. Een kopje cafeïnevrije thee en droge crackers of rijstwafels werkt goed.
  • Eet regelmatig kleine hoeveelheden. Hiermee vermijd je een lege maag. Te veel in één keer kan je weer misselijk maken, dus probeer de balans te houden.
  • Neem ook altijd iets te eten mee als je van huis gaat, zodat je nooit zonder zit.
  • Vermijd zuur, pittig, zwaar en vet voedsel. Dit kan de maagwand irriteren en misselijkheid juist bevorderen.
  • Als je moet kiezen tussen hartig en zoet, is hartig milder voor je maag en spijsvertering.

#3 Cracker tegen misselijkheid

De 25 tips van Nestlé

Leg een cracker of rijstwafel op je nachtkastje. Eet deze zodra je wakker bent en sta een half uur daarna op. Zo verminder je de kans op ochtendmisselijkheid!

  • Het witte binnenste van bijvoorbeeld stokbrood of een pistolet werkt als een spons in de maag. Het neemt de maagsappen op, waardoor jij er minder last van hebt.
  • Blijf drinken! Het is belangrijk om niet uit te drogen.
  • Bouillon wekt de eetlust iets op en voorziet in de nodige zouten en vocht.
  • Vermijd cafeïne. Dit zit in koffie, de meeste soorten thee, sommige pijnstillers, cola en zelfs chocola.
  • Cafeïnevrije cola light kan daarentegen goed helpen tegen misselijkheid. Niet te veel in één keer, maar kleine slokjes.
  • Frisse lucht is goed voor je als je misselijk bent. Loop bijvoorbeeld even een blokje om. Controleer of de ruimte waarin je je bevindt goed is geventileerd. Een laag zuurstofgehalte in de kamer maakt je sneller misselijk.
  • Poets je tanden of spoel je mond. Vervelende of muffe smaken in je mond helpen namelijk niet.
  • Pepermuntthee van verse pepermunt (bij de meeste supermarkten wel te koop) is heel goed tegen misselijkheid en maagkrampen.
  • Je kan ook gember eten of gemberthee te drinken. Gember is bewezen effectief tegen misselijkheid en veilig om te eten tijdens de zwangerschap.
  • Probeer ook eens op een ijsklontje te zuigen.
  • Houd rust. Stress en drukte kan een grote invloed hebben.

Misselijkheid tijdens zwangerschap

Zo’n 60 tot 80% van alle zwangere vrouwen ervaart zwangerschapsmisselijkheid. Doordat je er al last van kan hebben vanaf het moment dat je overtijd bent, is misselijkheid voor veel vrouwen het eerste duidelijke zwangerschapssymptoom. De klachten verdwijnen meestal – of worden in ieder geval veel minder – rond de vierde maand van de zwangerschap.

Een enkeling ervaart de hele zwangerschap door enige mate van misselijkheid, maar het komt gelukkig niet veel voor!

Misselijk door de zwangerschapshormonen?

Die zwangerschapshormonen… letterlijk om misselijk van te worden! Tenminste, dat vermoedt men. Het is nog niet helemaal duidelijk waar misselijkheid tijdens de zwangerschap door wordt veroorzaakt, maar over het algemeen lijkt de mate van misselijkheid overeen te komen met de hoeveelheid hCG in het lichaam.

Daarnaast wordt er ook meer oestrogeen aangemaakt. De nieuwe hormoonbalans kan je misselijk maken.

Is het erg om niet misselijk te zijn als je zwanger bent?

20 tot 25% van de zwangere vrouwen is niet misselijk tijdens de zwangerschap en brengt gewoon een gezond kind ter wereld. Als je niet misselijk bent, is dit in de meeste gevallen dus helemaal niet erg. Sterker nog, zie jezelf als één van de gelukkigen!

Daar staat tegenover dat er weleens wordt gezegd dat vrouwen die een miskraam krijgen, minder misselijk zijn tijdens de zwangerschap. De verklaring hiervoor is dat vrouwen die een miskraam krijgen vaak een laag niveau hCG hebben en daarom vermoedelijk ook minder misselijk zijn. Maar niet misselijk zijn tijdens de zwangerschap betekent zeker niet dat je een miskraam krijgt.

Wanneer te erg?

Over het algemeen is zwangerschapsmisselijkheid niet erg en niet schadelijk. Let wel goed op jezelf! Ga naar de huisarts als je je zorgen maakt, bijvoorbeeld als je niks meer kan binnenhouden, als je sterk afvalt, als je duizelig of flauw bent of als je merkt dat je te veel vocht verliest – minder en donkerdere urine is hier een teken van.

Hyperemesis Gravidarum

De grens tussen ‘normale’ zwangerschapsmisselijkheid en ‘extreme’ zwangerschapsmisselijkheid is moeilijk te bepalen. Meestal wordt van extreme zwangerschapsmisselijkheid gesproken als er medisch ingegrepen moet worden. In dat geval heb je wellicht Hyperemesis Gravidarum (HG): een extreme vorm van zwangerschapsmisselijkheid waarbij je bijna niets meer binnenhoudt en heftig overgeeft.

Vrouwen die HG hebben (gehad) kunnen terecht bij het Steunpunt Hyperemesis Gravidarum voor informatie, tips en lotgenoten.