zwangere vrouw drinkt koffie tijdens zwangerschap

Héérlijk, die luxe koffie'tjes! Maar toch word je er tegenwoordig weleens op gewezen dat cafeïne slecht zou kunnen zijn voor je ongeboren baby. Oma beweert aan de andere kant dat zij tijdens haar zwangerschap gewoon vijf koppen koffie per dag dronk, en daar is ook niks misgegaan. Hoe zit het nou werkelijk met koffie tijdens zwangerschap?

Wat wordt aangeraden?

Het Voedingscentrum raadt zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven af om cafeïne te gebruiken. De meeste artsen raden zwangere vrouwen aan zich te beperken tot 200-300 mg cafeïne per dag als ze echt niet zonder kunnen.

#9 Geen koffie, wat nu?

De 25 tips van Nestlé

Doordat je slechter slaapt met een groeiende buik verlang je waarschijnlijk nu nóg meer naar een kopje koffie. Toch zijn er manieren om een goede nachtrust te scoren, waardoor je je ochtendkopje helemaal niet meer nodig hebt.

Cafeïne zit in meer dan alleen koffie. Je moet dus ook je cafeïne-inname vanuit andere bronnen tot deze hoeveelheid rekenen. Zoals je kunt zien, kom je cafeïne verrassend vaak tegen:

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat het cafeïnegehalte van een kopje koffie of een kopje thee sterk kan verschillen per merk en bereidingsmethode.

Wat zijn de mogelijke gevolgen van cafeïne tijdens zwangerschap?

Gevolgen voor de baby

Er zijn tegenstrijdige berichten over de gevolgen van een bovenmatige inname van cafeïnehoudende dranken en voedselbronnen. Verschillende onderzoeken geven zeer uiteenlopende resulaten. Helaas is er nog niet genoeg onderzoek gedaan om een simpel antwoord te geven. Het is dus niet zeker of oma nou wel gelijk heeft.

Men kan geen definitieve uitspraken doen of cafeïne daadwerkelijk negatieve gevolgen heeft, maar er lijkt wel een verband te bestaan. Daarom neigt men om te waarschuwen voor de effecten van bovenmatig cafeïnegebruik tijdens de zwangerschap.

Zo blijkt dat het risico op een miskraam bij een bovenmatig cafeïnegebruik toe kan nemen. Baby’s van moeders die meer koffie drinken dan wordt aangeraden, lijken over het algemeen een lager geboortegewicht te hebben en zijn kleiner.

Vermoedelijk veroorzaakt cafeïne een vernauwing van de bloedvaten tussen de baarmoeder en de placenta, waardoor het bloed minder goed naar je baby kan stromen. Een andere gedachte is dat cafeïne bepaalde stoffen remt die betrokken zijn bij de groei van het embryo.

Cafeïne behoort tot de alkaloïde stoffen: net als nicotine, morfine, cocaïne en codeïne. In dat rijtje klinkt cafeïne ineens een stuk minder onschuldig. Cafeïne wordt via jouw bloed ook aan je baby meegegeven, die er sterker op reageert dan jij. Zijn hartje gaat sneller kloppen en hij wordt onrustig.

Gevolgen voor jou

Cafeïne verhoogt de hartslag en kan slapeloosheid en hoofdpijn veroorzaken. Dit kan ook bij je ongeboren baby stress opleveren. Cafeïne is daarbij vochtafdrijvend: dit betekent dat je erdoor uitgedroogd kan raken, terwijl het zo belangrijk is om genoeg vocht binnen te krijgen tijdens je zwangerschap. Daarnaast kan je door het drinken van koffie meer last krijgen van brandend maagzuur.

Maar ik kan niet zonder mijn koffie!

Kan je zonder, drink dan geen koffie. Starbucks kan je vanaf nu écht beter voorbij lopen. Helaas!

Verslaafd aan koffie? Probeer deze tips:

  • Als je écht niet zonder je kopje koffie kan, zorg dan dat je verder geen cafeïnehoudende producten nuttigt.
  • Kijk goed welke cafeïneinhoud je favoriete merk koffie heeft en maak op basis daarvan je berekeningen.
  • Kies liever voor instantkoffie, of nog beter: cafeïnevrije koffie! Wellicht kan je jezelf foppen met een kopje cafeïnevrije koffie. Helemaal zonder cafeïne is dit niet, maar je kan jezelf iets meer veroorloven.
  • Let goed op de hoeveelheden. Een mok koffie bevat bijvoorbeeld tussen de 200 en 250 ml: dubbel zo veel als in de tabel beschreven staat!