vrouw heeft last van hoofdpijn tijdens de zwangerschap

Hoofdpijn tijdens je zwangerschap is een vervelende kwaal. Zeker in het eerste trimester kan je hier last van krijgen. Waar komt deze pijn door en wat kan je doen om de klachten te verminderen?

Zwanger en hoofdpijn

Hoofdpijn tijdens de zwangerschap komt veelvuldig voor. In de meeste gevallen is het vervelend en pijnlijk, maar niets om je zorgen over te maken. Houdt het echter langer dan 4 uur aan of komt het voor in combinatie met andere klachten, zoals hoge koorts, verminderd zicht of een snelle gewichtstoename, neem dan contact op met je huisarts of verloskundige.

Het eerste trimester

Vooral aan het begin van de zwangerschap krijgen veel vrouwen last van hoofdpijn. Meestal is dit spanningshoofdpijn. Een drukkende pijn aan beide zijden van het hoofd of aan de achterkant van de nek. Als je gevoelig bent voor dit type hoofdpijn, is de kans groot dat je er tijdens je zwangerschap vaker last van krijgt.

De pijn wordt veroorzaakt door verschillende factoren. De voornaamste boosdoeners tijdens de zwangerschap zijn:

  • Zwangerschapshormonen. De hormonen zorgen voor verschillende zwangerschapskwalen, waaronder hoofdpijn.
  • Kwaal op kwaal. Andere kwaaltjes, zoals vermoeidheid of misselijkheid, veroorzaken op hun beurt weer hoofdpijn.
  • Spanning en stress. Er komt veel op je af als je zwanger bent. Dit kan voor extra spanning en stress zorgen.
  • Stoppen met… Zwanger zijn is een goede reden om te stoppen met roken en om minder of geen koffie meer te drinken. De bijbehorende ontwenningsverschijnselen kunnen helaas wel gepaard gaan met hoofdpijn.

Net als bij veel kwaaltjes, wordt ook de hoofdpijn na het eerste trimester minder. Meestal verdwijnt de hoofdpijn zelfs helemaal in het tweede trimester. De hormonen hebben dan een nieuwe balans gevonden en je lichaam is hier gewend aan geraakt.

Derde trimester

In het derde trimester begint gewichtstoename echt een rol te spelen. Hierdoor kan je houding veranderen. Een verkeerde houding kan zorgen voor hoofdpijn. Let daarom goed op je houding. Een fysiotherapeut kan helpen om je houding te verbeteren.

Hoofdpijn in het tweede of derde trimester kan ook veroorzaakt worden door pre-eclampsie, een vorm van zwangerschapsvergiftiging. Als je vermoedt dat dit bij jou het geval is, raadpleeg dan je verloskundige.

Migraine tijdens de zwangerschap

Migraine komt in aanvallen. Het is een matig tot heftig, kloppende pijn. Meestal aan één kant van het hoofd. De pijn wordt erger door inspanningen, fel licht en lawaai. Vaak gaat migraine samen met overgeven.

Als je gevoelig bent voor migraine, kan je hier tijdens je zwangerschap juist minder last van hebben. Zeker als de migraine normaal gesproken erger wordt rond je menstruatie.

Mocht je toch flink last blijven houden van migraine, dan is dit (buiten de heftige pijn) niets om je zorgen over te maken. Behalve de normale klachten, lijkt migraine niet te zorgen voor complicaties tijdens de zwangerschap.

Gebruik van pijnstillers tijdens de zwangerschap

De meeste pijnstillers en medicijnen die helpen tegen hoofdpijn, mag je niet gebruiken tijdens je zwangerschap. Onder andere ibuprofen en aspirine zijn gevaarlijk voor je ongeboren kind, net als de meeste medicijnen tegen migraine. Overleg voor je medicijnen of pijnstillers gebruikt met je huisarts of verloskundige of dit is toegestaan.

Paracetamol mag je in beperkte mate gebruiken tijdens je zwangerschap. Lees goed op de bijsluiter hoeveel tabletten je maximaal mag nemen. Raadpleeg bij langdurig gebruik van paracetamol je arts of verloskundige.

Hoofdpijn voorkomen

Helaas is hoofdpijn niet altijd te voorkomen. Je kan er wel voor zorgen dat de kans op hoofdpijn kleiner wordt met behulp van de volgende tips:

  • Drink voldoende. Een tekort aan vocht veroorzaakt hoofdpijn. Drink daarom minimaal 2 liter vocht per dag, bij voorkeur water.
  • Blijf eten. Een lage bloedsuikerspiegel veroorzaakt hoofdpijn. Dit kan je voorkomen door regelmatig iets te eten. Vermijd echter directe suikers, zoals snoep. Die suikers zorgen voor een tijdelijke piek in je suikerspiegel, gevolgd door een diep dal.
  • Let op je voeding. Blijf eten, maar let wel op je voeding. Er is namelijk voedsel dat hoofdpijn kan veroorzaken. Voorbeelden hiervan zijn kaas, ijs en chocolade. Door bij te houden wat je eet en wanneer je hoofdpijn hebt, kan je mogelijk achterhalen waarvan jij hoofdpijn krijgt.
  • Haal een frisse neus. Warme en benauwde ruimtes kunnen hoofdpijn veroorzaken. Frisse buitenlucht daarentegen doet wonderen.
  • Beweeg voldoende. Door regelmatig te bewegen verminder je stress, slaap je beter en blijf je fitter. Allemaal factoren waardoor de kans op hoofdpijn vermindert.
  • Zorg voor een rustige omgeving. Lawaai en drukte kunnen hoofdpijn veroorzaken. Merk je dat dit bij jou het geval is? Zoek de rust op.
  • Relax. Stress veroorzaakt hoofdpijn. Vermoeidheid ook. Pak daarom je rust en slaap voldoende.

Klachten hoofdpijn verminderen

Als je last hebt van hoofdpijn, is dat vervelend. Deze tips kunnen je klachten (tijdelijk) dragelijker maken:

  • Ogen dicht. Ga een paar minuutjes in een rustige omgeving liggen met je ogen dicht. Is het warm? Leg iets kouds in je nek, terwijl jij de ergste pijn van je af laat glijden.
  • Masseer de hoofdhuid. Het kan helpen om je hoofdhuid te masseren met je vingertoppen.
  • Frisse lucht. Loop buiten een rondje. Frisse lucht en lichaamsbeweging zijn een goed medicijn.
  • Eet en drink voldoende. De hoofdpijn kan worden veroorzaakt doordat je niet voldoende hebt gegeten en/of gedronken.
  • Als de pijn echt te erg wordt, kan een paracetamol voor de nodige verlichting zorgen. Lees voor gebruik wel altijd goed de bijsluiter.