zwangere vrouwen doen mee aan zwangerschapscursussen

Er is een groot aanbod van zwangerschapscursussen. Je kan een zwangerschapscursus volgen om fit te blijven tijdens de zwangerschap, je voor te bereiden op de bevalling of om meer in contact te komen met je kindje. Hier vind je een overzicht van de meest populaire zwangerschapscursussen.

Overzichtstabel zwangerschapscursussen

In onderstaande tabel kan je de verschillende zwangerschapscursussen met elkaar vergelijken. Je kan zien of het in groepsverband is, of je partner standaard mee kan (dus niet alleen bij een afzonderlijke les), vanaf wanneer je de cursus kan doen, hoelang de cursus duurt en wat de kosten zijn.

24baby banner Babyopkomst

Thuis een online cursus volgen?

In samenwerking met Babyopkomst.tv

Op Babyopkomst.tv heb je keuze uit 6 online cursussen over je zwangerschap en de bevalling. Zo is er altijd een cursus die bij je past. Bekijk de video’s thuis op de bank, samen met je partner, op een moment dat voor jullie het beste uitkomt.

Bekijk aanbod >

ZwangerFit

Bij ZwangerFit volg je wekelijks een groepsles waarbij je aan de slag gaat met kracht-, conditie- en bekkenbodemtraining. Daarnaast krijg je coaching rondom je zwangerschap en de bevalling en bereid je je hier zowel lichamelijk als mentaal op voor.

Naast wekelijkse trainingen zijn er regelmatig gratis thema-avonden. Zo heb je een partneravond, waarbij jij en je partner leren om samen de bevalling in te gaan. ZwangerFIT wordt altijd gegeven door fysiotherapeuten die gespecialiseerd zijn in zwangerschap. Vanaf de 16e zwangerschapsweek kan je beginnen met ZwangerFit.

Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga biedt verschillende oefeningen en technieken die onder andere helpen bij het versterken van het bekken, het verbeteren van de houding, het opvangen van weeën en het ontspannen tussen de weeën. Zwangerschapsyoga is voornamelijk gericht op je mentale gesteldheid tijdens je zwangerschap en de bevalling, waarbij de focus ligt op ontspanning.

Door bewust te luisteren naar je lichaam en verschillende ademhalingsoefeningen toe te passen, leer je je volledig te ontspannen en rust te vinden. Zo ben je niet alleen lichamelijk goed voorbereid op de bevalling, maar zit je ook tijdens je zwangerschap goed in je vel. De meeste vrouwen starten tussen de derde en vijfde maand van hun zwangerschap met zwangerschapsyoga.

Zwangerschapsgym(nastiek)

Zwangerschapsgymnastiek – of zwangerschapsgym – is een van de meest populaire zwangerschapscursussen. Tijdens de lessen leer je alles over je zwangerschap, bevalling en kraamperiode. Alle vragen die je hebt komen aan bod.

Daarnaast krijg je verschillende oefeningen en technieken om je bekken te versterken, je houding te verbeteren, weeën op te vangen en effectief te persen. Wat veel vrouwen prettig vinden, is het groepsverband van de lessen. Dit is niet alleen erg gezellig, maar je kan ook al je ervaringen uitwisselen.

Bij zwangerschapsgym krijg je verschillende oefeningen en technieken om je houding te verbeteren
Bij zwangerschapsgym krijg je verschillende oefeningen en technieken om je houding te verbeteren

Haptonomische zwangerschapsbegeleiding

Bij haptonomische zwangerschapsbegeleiding worden jij en je partner begeleid om contact te maken met je nog ongeboren kindje. Dit doen jullie met behulp van aanraking, door jullie hand op de zwangere buik te leggen. Vooral voor de man kan dit prettig zijn, omdat hij jullie kindje immers niet de hele dag in zijn buik voelt bewegen.

Daarnaast oefen je bij haptonomische zwangerschapsbegeleiding hoe je de pijn kan opvangen tijdens de bevalling en leert je partner hoe hij jou hierbij kan ondersteunen. De meeste ouders komen tussen de 12 en 18 weken van de zwangerschap bij een haptonoom.

Mensendieck

Als je zwanger bent, verandert er veel in je lichaam. Als je hier niet juist mee omgaat, kan dit klachten opleveren, zoals bekkenpijn en rugpijn. Tijdens de zwangerschapscursus mensendieck wordt veel aandacht besteed aan de veranderingen in je lichaam. Je leert van welke klachten je last kan krijgen en hoe je deze kan voorkomen. Daarnaast word je voorbereid op de bevalling: ademhaling, ontspanning, puffen, persen, opvanghoudingen enzovoort. Je kan beginnen met mensendieck vanaf de 24e week in je zwangerschap.

Borstvoedingscursus

Borstvoeding is de beste voeding voor je baby. Het geven van borstvoeding vereist echter de nodige oefening. Tijdens de borstvoedingscursus leer je samen met andere zwangere vrouwen hoe borstvoeding precies werkt en krijg je de mogelijkheid om al je vragen te stellen over het geven van borstvoeding.

Je leert technieken om je baby goed aan te leggen en welke houdingen je kunt aannemen tijdens de borstvoeding. De borstvoedingscursus wordt gegeven onder leiding van een zogenaamde lactatiekundige, een expert op het gebied van borstvoeding.

Tijdens de borstvoedingscursus leer je technieken om je baby goed aan te leggen
Tijdens de borstvoedingscursus leer je technieken om je baby goed aan te leggen
Joanke boon - Fysiotherapeut en ZwangerFit docente

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Joanke Boon. Als fysiotherapeut en erkend ZwangerFIT® docente werkt Joanke veel met problematiek tijdens en na de zwangerschap en verzorgt zij wekelijks trainingen ZwangerFIT. Joanke heeft haar eigen praktijk.