zwangere vrouw doet zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga houdt je fit gedurende je zwangerschap en bereidt je voor op de bevalling. Omdat een zwangerschap en een bevalling veel van je lichaam en geest vragen, kan je wel wat extra ondersteuning gebruiken.

Wat is zwangerschapsyoga?

Zwangerschapsyoga biedt verschillende oefeningen en technieken die onder andere helpen bij het versterken van het bekken, het verbeteren van de houding, het opvangen van weeën en het ontspannen tussen de weeën.

Naast deze lichamelijke oefeningen richt zwangerschapsyoga zich ook op de mentale gesteldheid. Hierbij ligt de focus vooral op ontspanning. Door bewust te luisteren naar je lichaam en verschillende ademhalingsoefeningen toe te passen, leer je je volledig te ontspannen en rust te vinden. Zo ben je niet alleen lichamelijk goed voorbereid op de bevalling, maar zit je ook tijdens je zwangerschap goed in je vel!

Zwangerschapsyoga of zwangerschapsgym?

Zwangerschapsyoga en zwangerschapsgym bieden beide hulp bij de lichamelijke voorbereiding op de bevalling. Maar veel zwangere vrouwen vragen zich juist af wat nou eigenlijk het verschil is tussen de twee. Het belangrijkste verschil is dat zwangerschapsyoga meer aandacht besteedt aan de mentale gesteldheid tijdens de zwangerschap en de bevalling. Je leert er meer op je lichaam te vertrouwen en minder op het verstand. Vooral bij vrouwen die snel gespannen of gestrest zijn, wordt zwangerschapsyoga aangeraden. Ook is zwangerschapsyoga over het algemeen wat actiever dan zwangerschapsgym, waar juist weer meer informatie over de zwangerschap en de bevalling wordt gegeven.

Voorbeelden van oefeningen

Om een idee te krijgen van de oefeningen die gegeven worden tijdens zwangerschapsyoga, staan hieronder twee voorbeelden:

Zwangerschapsyoga oefening ademhaling

Ademshalingsoefening
Deze ademhalingsoefening is voor ontspanning. Ga zitten in kleermakerszit en leg je handen op je knieën of in je schoot. Adem rustig in en houd gedurende vijf seconden de adem in. Adem vervolgens weer rustig uit. Wacht vijf seconden voordat je opnieuw begint met inademen. Herhaal deze oefening vijf keer.

Zwangerschapsyoga oefening rug

Rugoefening
Deze oefening is om pijn in de rug te verminderen. Ga op je rug liggen en buig je knieën. Til vervolgens je bekken zo hoog mogelijk op. Houd deze positie gedurende dertig seconden vast. Ontspan je weer en wacht dertig seconden voordat je de oefening nog een keer doet.

Wanneer te beginnen met zwangerschapsyoga?

Over het algemeen wordt aangeraden om tussen de 3e en 5e maand van je zwangerschap te beginnen met zwangerschapsyoga. Rond die tijd voelen de meeste zwangere vrouwen zich op hun fitst en heb je de meeste baat bij de gegeven oefeningen. Meld je in ieder geval niet te laat aan! Dan bestaat de kans dat er geen plek meer is of dat je de cursus niet af kan maken voor de bevalling.

Aanbieders en kosten van zwangerschapsyoga

De kosten voor een les of cursus zwangerschapsyoga lopen erg uiteen. Zo liggen ze voor een losse les tussen de €7,50 en €15 en voor een cursus (van gemiddeld drie maanden) tussen de €100 en €150.

Sommige zorgverzekeringen vergoeden een cursus zwangerschapsyoga. Vaak moet er dan een bewijs van deelname aan de cursus worden opgestuurd naar de zorgverzekeraar. Of de cursus daadwerkelijk wordt vergoed, hangt van je zorgverzekering en zorgpakket af. Om niet voor verrassingen te komen te staan, is het aan te raden van tevoren goed navraag te doen bij je zorgverzekeraar en de aanbieder van de cursus.

Let op: dit is de tijd van het jaar dat je kan overstappen van zorgverzekering. Tijdens je zwangerschap heb je andere zorgkosten. Daarom is het verstandig om nu goed naar je zorgverzekering te kijken. Lees hier alles over in ons artikel zorgverzekering en je zwangerschap. Je kan zorgverzekeringen vergelijken bij Independer.