De bekkenfysiotherapeut helpt zwangere vrouw met bekkenklachten

Heb jij last van bekkenklachten tijdens je zwangerschap? Je bent niet de enige. Veel vrouwen krijgen hiermee te maken. Een bekkenfysiotherapeut kan je hierbij helpen. Met welke klachten kan je langsgaan en wat doet deze fysiotherapeut precies?

Wat is een bekkenfysiotherapeut?

Een bekkenfysiotherapeut is een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in bekkenklachten. Vaak behandelt deze ook klachten van de bekkenbodem, maar dat hoeft niet. Heb jij last van klachten in of rondom je bekken? Dan is het slim om naar een geregistreerde bekkenfysiotherapeut gaan. Alleen deze bekkenfysiotherapeuten mogen een bekkenbodemonderzoek doen, omdat zij daar voor opgeleid zijn. In dit artikel lees je wat de bekkenfysiotherapeut voor je kan betekenen.

Download onze app

#1 zwangerschaps- en baby-app

Hoe ontstaan bekkenklachten?

De meeste bekkenklachten ontstaan door je groeiende baarmoeder en het zwangerschapshormoon relaxine. Dit hormoon zorgt er tijdens je zwangerschap voor dat banden en gewrichten in en rondom je bekken verslappen en weker worden. Dit is nodig om uiteindelijk je baby makkelijker ter wereld te brengen.

Relaxine en de groeiende baarmoeder kunnen ook klachten veroorzaken. Deze klachten ontstaan vaak omdat het bekken dan niet meer kan zorgen voor stabiliteit. Daarnaast zorgt de groeiende baarmoeder ervoor dat je buik steeds groter wordt. Dit geeft minder ruimte voor organen, maar wel meer druk op banden, spieren en gewrichten. Ook dit zorgt voor klachten.

Je kan ook bekkenklachten krijgen tijdens je zwangerschap door andere oorzaken. Hieronder staan er een paar:

  • Een verkeerde lichaamshouding
  • Meer druk op je bekken door je groeiende buik
  • Te heftig sporten of zwaar lichamelijk werk
  • Een ongeluk, zoals uitglijden of vallen
  • Een onverwachte beweging
  • Te weinig beweging
  • Een diastase recti, dat is het uit elkaar wijken van je rechte buikspieren
  • Symphysiolysis, dan wordt de verbinding tussen de twee schaambeenderen erg week

Verder kan je ook tijdens je bevalling, vooral bij het persen, last krijgen van je bekken. Dit komt door de hoge druk op je bekkenbanden- en spieren die tijdens de geboorte kan ontstaan.

Soorten bekkenklachten

Onder bekkenklachten vallen onder andere bandenpijn, bekkenpijn en bekkenbodemklachten.

Bandenpijn

Bandenpijn is de meest voorkomende pijn tijdens de zwangerschap. Deze pijn kan geen kwaad en is bij rust snel over. Bandenpijn ontstaat wanneer er door bijvoorbeeld een onverwachte beweging of niezen te veel druk op je banden komt te staan. Dit geeft vaak een wat stekende, vervelende pijn. Ook wanneer je buik in een groeispurt zit, kan je bandenpijn krijgen. De druk op de banden wordt dan te groot en hierdoor krijg je pijn. Vaak helpt het dan om even te gaan liggen of een paar keer diep door je buik adem te halen.

Bekkenpijn

Bekkenpijn ontstaat door de groeiende baarmoeder en het hormoon relaxine. Dit is anders dan bij bandenpijn. Deze pijn voelt als een stekende pijn die ontstaat bij bijvoorbeeld traplopen of opstaan. Voorbeelden van bekkenpijn zijn:

  • Pijn rond het schaambeen
  • Pijn in je liezen en vagina
  • Pijn in de onderrug of rond je stuitje en billen
  • Pijn bij het lopen of bewegen

De pijn gaat vaak niet vanzelf over bij rust. Een bekkenfysiotherapeut kan je helpen met oefeningen, advies en uitleg.

Bekkenbodem

Bij klachten aan de bekkenbodem kan relaxine ook een rol spelen. Toch is dit niet altijd zo. De bekkenbodem is een spiergroep die steun geeft aan de kleine buikorganen, zoals de baarmoeder, de blaas en een deel van de darmen. Bij de bekkenbodem zitten drie openingen: de plasbuis, de vagina en het poepgat. Als je bekkenbodem te weinig of juist te veel doet of als deze niet sterk genoeg is, kan dat problemen geven. Hierdoor kan je klachten krijgen zoals:

Bij deze klachten is het altijd verstandig om naar bekkenfysiotherapie te gaan. Soms is het lastig om over deze klachten te praten. Misschien schaam je je er zelfs voor? Dat is begrijpelijk, maar hoeft niet. De bekkenfysiotherpeut is gewend om over deze onderwerpen te praten en zal jou altijd in je waarde laten. Laat je schaamte je niet tegenhouden om een afspraak te maken. Door er lang mee te blijven lopen, kunnen je klachten erger worden.

Wanneer bekkenfysiotherapie?

Een bekkenfysiotherapeut kan je helpen bij verschillende klachten. Tijdens je zwangerschap gaat het vooral om klachten rondom het bekken en de bekkenbodem. Ook bij klachten aan de rug, het SI-gewricht, de heup, de buik en de billen kan deze fysiotherapeut je helpen.

Wat doet een bekkenfysiotherapeut?

Een bekkenfysiotherapeut probeert je klachten weg te halen of minder te maken. Dit doet hij of zij door eerst met je te praten, je te onderzoeken en als laatste samen met jou een behandelplan te maken. Ben jij op zoek naar een bekkenfysiotherapeut in jouw buurt? Hier kun je er één vinden.

Eerste gesprek

Bekkenfysiotherapie begint met een uitgebreid gesprek. Je behandelaar leert je kennen en stelt je wat vragen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Wat voor klachten heb je precies?
  • Waar doet het pijn?
  • Hoeveel last heb je van je klachten in het dagelijks leven?
  • Hoe(veel) beweeg je?
  • Wat is je houding?
  • Hoe is een eerdere zwangerschap verlopen?

Verder kan de bekkenfysiotherapeut vragen stellen over plassen, ontlasting, seks, de lage rug en het bekken.

Lichamelijk onderzoek

Na het eerste gesprek gaat de bekkenfysiotherapeut je meestal lichamelijk onderzoeken. Misschien moet je hierbij op de behandeltafel liggen. Tijdens dit onderzoek wordt er gekeken naar de gewrichten en spieren in en rondom het bekken. Dit doet je behandelaar door bewegingsonderzoek en wat speciale testen te doen.

Als de bekkenfysiotherapeut denkt dat je bekkenbodemklachten hebt, is het mogelijk dat je ook een inwendig onderzoek krijgt. Dit onderzoek gebeurt vaginaal of anaal. Hiermee krijgt je therapeut een beeld van de kracht en samenwerking van jouw bekkenbodemspieren. Het gebeurt pas als je hiervoor toestemming geeft. Ben je nog zwanger? Inwendige onderzoeken kunnen ook tijdens je zwangerschap worden gedaan. Dit gebeurt alleen als jij dat goed vindt en als het echt nodig is.

Na het onderzoek

Na het onderzoek maakt de bekkenfysiotherapeut samen met jou een behandelplan. Misschien moet je oefeningen doen of bepaalde bewegingen langzaam opbouwen. Soms kan het nut hebben om te werken aan je houding of om meer rust te nemen. Als het nodig is, krijg je bij bekkenfysiotherapie ook advies over toiletgedrag, eet- en drinkgedrag en ademhalingsoefeningen.

Andere klachten waarbij de bekkenfysiotherapeut kan helpen

Heb jij pijn bij het vrijen of andere seksuele klachten? Ook hier kan de bekkenfysiotherapeut advies over geven. Soms kan het helpen om ondersteunende hulpmiddelen te gebruiken, zoals een bekken- of buikband. Na de eerste afspraak maak je waarschijnlijk een nieuwe afspraak. Vaak is één afspraak niet genoeg en is het nodig dat je meerdere afspraken maakt. Hopelijk ben je daarna van je klachten af!

Wist je dat...?

Fysiotherapie zit in de aanvullende verzekering

Fysiotherapie zit helaas niet meer in het basispakket van je zorgverzekering. Heb jij een aanvullende verzekering? Check dan bij jouw zorgverzekering hoeveel gratis behandelingen je kan krijgen.

Tips tegen bekkenklachten

Met bekkenklachten kan je altijd bekkenfysiotherapie proberen. Toch is het fijn als dit niet hoeft. De volgende tips kunnen helpen om bekkenklachten te voorkomen of zelf minder te maken.

  • Neem voldoende rust. Waarschijnlijk heb je dit vaker gehoord. Toch is rust enorm belangrijk. Ga af en toe op de bank liggen. Zo hoeft je bekken even geen gewicht te dragen.
  • Draag stevige schoenen. Draag je graag hakken of andere schoenen die niet stevig zijn? Dit is niet handig tijdens je zwangerschap. Als je niet stevig kan staan, is je bekken waarschijnlijk ook niet recht. Dat kan voor klachten zorgen.
  • Slaap met een kussen tussen je knieën. Als je op je zij slaapt, kan je een kussen tussen je knieën en je voeten plaatsen. Dit is niet alleen fijn voor je zwangere buik, maar houdt ook je bekken op zijn plaats. Een voedingskussen is hier heel handig voor.
  • Blijf in beweging. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Bewegen tijdens je zwangerschap is zo belangrijk. Zorg ervoor dat je regelmatig beweegt. Wandelen, zwemmen, fietsen, ZwangerFit, Fitzwangeronline of zachte vormen van yoga zijn geschikt als je zwanger bent.
  • Blijf niet te lang in een houding. Zorg dat je steeds van houding wisselt. Gebruik bijvoorbeeld een wiebelkussen of zitbal. Zet ook een wekker zodat je niet langer dan 30 minuten blijft zitten achter je bureau. Lang in een houding blijven, kan voor stijfheid zorgen en dat zorgt weer voor pijnklachten.
  • Adem uit bij kracht zetten. Zet je je adem niet vast maar adem je juist uit bij kracht zetten? Dan verminder je de buikdruk. Op deze manier komt er niet te veel druk op je buik en banden te staan.

Auteur Eline de Wit