diastase

Dat je buik flink groeit tijdens de zwangerschap, is natuurlijk voor niemand een verrassing. Maar wist je ook dat je buikspieren soms moeten wijken om nog meer ruimte voor je kindje te maken? Dit wordt (rectus) diastase genoemd, iets waar veel zwangere vrouwen mee te maken krijgen.

Wat is diastase?

Een diastase is het uitwijken van de rechte buikspieren. Bovenop de buik liggen de rechte buikspieren, die met elkaar verbonden zijn via een bindweefsel-peesplaat. Deze peesplaat loopt vanaf de onderkant van je borstbeen tot aan je schaambot en is onder normale omstandigheden ongeveer 1 cm breed.

Door alle zwangerschapshormonen wordt het bindweefsel tussen jee buikspieren soepeler. In combinatie met de druk van je groeiende buik, kunnen de buikspieren tot wel 2,5 cm uit elkaar wijken. Op deze manier krijgt het wondertje in je buik alle ruimte om goed te groeien.

Oorzaken diastase

Diastase ontstaat meestal rond het tweede trimester van je zwangerschap en kan door verschillende factoren worden veroorzaakt:

  • Zwanger van een meerling
  • Zwanger van een grote baby
  • Al vaker zwanger geweest zijn
  • Zwanger op latere leeftijd
  • Overgewicht tijdens de zwangerschap
  • Al eerder bevallen zijn met een keizersnede
  • Genetische factoren

Na de eerste zwangerschap hebben veel vrouwen slechts lichte diastase. De diastase herstelt na de bevalling langzaamaan vanzelf weer. Bij eventuele volgende zwangerschappen is de kans op diastase steeds groter en duurt het herstel langer.

Test of jij een diastase hebt

Test jezelf

Door middel van een kleine test kan je erachter komen of je last hebt van diastase:

  1. Ga op je rug liggen
  2. Trek je knieën op, met je voeten plat op de grond
  3. Laat je armen langs je lijf rusten, met de handpalmen naar beneden
  4. Hef je hoofd lichtjes op en wijs met je kin richting je borst
  5. Voel vervolgens boven en onder de navel naar wijking tussen de buikspieren

Als je tijdens het heffen van je hoofd ook een lichte bolling boven op je buik ziet, is er waarschijnlijk sprake van diastase. Test jezelf regelmatig tijdens en na de zwangerschap. Als de wijking groter is dan 2-3 vingers breed, dan is het verstandig een bezoek aan de huisarts te brengen.

Gevolgen van diastase

Over het algemeen is diastase geen groot probleem en zal je buik vanzelf herstellen na de geboorte. Toch kunnen er enkele klachten ontstaan door de verslapte buikspieren:

  • Houdingsproblemen
  • Bekkenbodem klachten
  • Moeite met buigen/bukken
  • Rugklachten
  • Last bij niezen, hoesten en persen
  • Cosmetische problemen (je buik is niet meer de oude)

Bij een diastase van meer dan 2,5 cm herstelt de buik zich niet meer vanzelf, maar moet deze geopereerd worden. De diastase is in dat geval vergelijkbaar met een navelbreuk. Zelfs stevig getrainde buikspieren kunnen de wijking dan niet meer opvangen.

Diastase voorkomen of verminderen

Om na de bevalling zo snel mogelijk weer een strakke buik te krijgen, kan je tijdens de zwangerschap al oefeningen doen. Het is wel belangrijk om hier voorzichtig mee om te gaan, want de verkeerde oefeningen kunnen juist diastase veroorzaken. Onder begeleiding van bijvoorbeeld een ZwangerFIT® coach kan je op een veilige manier de schuine buikspieren trainen.

Ook kan het helpen om na de bevalling een sluitlaken te dragen. Door het laken om je buik te dragen, worden je rechte buikspieren naar elkaar toegetrokken. Op deze manier wordt de baarmoeder op zijn plek gehouden en de bekkenbodemspieren ontlast. Met het sluitlaken om, kan je zelfs lichte buikspieroefeningen doen om langzaamaan de buikwand weer te sluiten.

Het belangrijkste is om vooral niet te veel in één keer te willen. Het sluiten van de buikwand kost nu eenmaal tijd en kan zeker een paar maanden duren. Probeer om tijdens het sporten niet te forceren en rust goed uit. Op deze manier ontwikkel je geen permanente schade aan je buikspieren.