zwangere vrouw met zwangerschapsangsten

Je bent zwanger en je maakt je zorgen. Niet alleen over je baby, maar ook over de bevalling en je veranderende lichaam. Logisch, maar niet altijd nodig. Dit zijn de 9 grootste zwangerschapsangsten, die niet allemaal even eng blijken te zijn:

1. Dat er iets misgaat

Het is een begrijpelijke angst: bang zijn dat er iets misgaat tijdens je zwangerschap. Het is belangrijk om deze angst niet te laten overheersen. Zelf heb je weinig invloed op bijvoorbeeld een miskraam, een geboorteafwijking of een vroeggeboorte. Het slikken van foliumzuur in het begin van je zwangerschap (en liever al daarvoor) kan de kans dat er iets misgaat verminderen. Ook helpt het om alcohol, sigaretten en verschillende medicaties te mijden.

Bovendien spreken de statistieken in je voordeel. De kans dat je baby gezond ter wereld komt, is veel groter dan de kans dat er iets misgaat.

2. Zelf mijn baby pijn doen

Het kan voorkomen dat je per ongeluk met je buik ergens tegenaan stoot of merkt dat je ’s nachts op je buik hebt geslapen. Dit is niet schadelijk voor je kind. Je buik heeft namelijk een natuurlijk schild om je baby te beschermen: het vruchtwater.

3. Schadelijke gevolgen van stress tijdens de zwangerschap

Maak je vooral niet druk als je een keer een stressvolle periode hebt op werk. Een korte periode van stress is niet schadelijk voor je baby. Alleen wanneer je langere tijd stress ervaart of een ingrijpende gebeurtenis meemaakt, kan dit schadelijke effecten hebben op je kind.

Wanneer je voor een langere periode last hebt van stress, is het verstandig om dit met je huisarts of met een psycholoog te bespreken. Lees hier tips hoe je stress tijdens de zwangerschap kan beperken

4. Iets schadelijks eten

Tussen alle food do’s en don’ts is het soms moeilijk te bepalen wat nu wel en niet te eten tijdens je zwangerschap. Het kan dan ook gebeuren dat je een keer iets eet wat eigenlijk niet mag. Je hoeft je niet direct druk te maken wanneer dit een keertje gebeurt. Blijf wel altijd goed oppassen, maar zolang je gezond en gevarieerd eet en ook weet wat je eet, komt het goed met de baby.

5. Raak ik die zwangerschapskilo’s ooit kwijt?

Tijdens de zwangerschap verandert je lichaam en zal je gewicht toenemen. Na je bevalling is het wel zo fijn om die extra kilo’s kwijt te raken. Zolang je actief blijft gedurende je zwangerschap en je de gewichtstoename binnen de perken houdt, is het waarschijnlijk dat de zwangerschapskilo’s weer verdwijnen.

Ook borstvoeding helpt om je oude figuur terug te krijgen. Het stimuleert je spijsvertering, waardoor je lichaam op een natuurlijke manier de zwangerschapskilo’s kwijtraakt.

6. Straks word ik een slechte moeder

Op het moment dat je dit aan het lezen bent, betekent dit waarschijnlijk dat je geeft om je kind. Maak je geen zorgen als je nog niet alles weet over het zorgen voor een pasgeborene. Je past je snel genoeg aan en het meeste, zoals het verschonen van luiers, wijst zichzelf.

7. Misselijkheid: krijgt de baby genoeg voeding binnen?

De baby neemt tijdens de zwangerschap wat hij nodig heeft van jou. Zolang je iets eet, krijgt de baby genoeg voedingsstoffen binnen. Probeer kleine porties te eten wanneer je last hebt van misselijkheid. Op deze manier is de kans kleiner dat je maagwand geïrriteerd raakt.

8. Bevallingsongemakken

Pijn hoort nu eenmaal bij de bevalling. Er zijn verschillende manieren om de pijn te verlichten, zoals een ruggenprik of ontspannings- en ademhalingstechnieken. Onthoud dat verdere ongemakken, zoals poepen tijdens de bevalling, bij de meerderheid van de vrouwen voorkomt. Je hoeft je er dus niet voor te schamen. Artsen hebben het al meer dan eens gezien.

9. Straks breken mijn vliezen in het openbaar

Als de vliezen breken kan je een paar druppels vruchtwater verliezen, maar er kan ook een golf vruchtwater vrijkomen. Hoewel het in films standaard lijkt te gebeuren in de supermarkt met een plas water, is dit in de praktijk zelden het geval. En mocht het toch gebeuren? Dan ziet iedereen dat je hoogzwanger bent en herkennen ze de situaties uit de films.