Snurken tijdens je zwangerschap is een minder bekende kwaal. Toch kan het er evengoed bij horen als misselijkheid, vermoeidheid en vaak moeten plassen. Waarom kan je gaan snurken als je zwanger bent? En wat kan je eraan doen?

Snurken en zwanger zijn

Lig je af en toe wakker van je snurkende partner? Als je zwanger bent, kunnen de rollen zich omdraaien. Zelfs als je nooit eerder hebt gesnurkt, kan dit tijdens je zwangerschap ontstaan. Het is ook mogelijk dat je juist erger gaat snurken dan eerst. De oorzaak hiervan heeft alles te maken met je zwangerschap.

Oorzaken van gesnurk

Snurken als je zwanger bent, kan door twee verschillende oorzaken komen. De eerste oorzaak is dat je meer vocht vasthoudt door zwangerschapshormonen. Dit kan je merken aan opgezwollen polsen en enkels. Ook de slijmvliezen in je neus en keel kunnen opzwellen door het extra vocht. Hierdoor stroomt de lucht minder makkelijk door de luchtpijp. Dat veroorzaakt het zagende geluid, oftewel het gesnurk.

Het extra vocht kan er ook voor zorgen dat je vaker een verstopte neus hebt nu je zwanger bent. En een dichte neus kan het snurken weer erger maken.

Niet alleen vocht vasthouden kan voor snurken zorgen als je zwanger bent. Tijdens de zwangerschap bouw je meer vetweefsel op. Ook rondom je keelwand kan de hoeveelheid vet groter worden. Net als bij het vasthouden van vocht kan de lucht dan moeilijker door de luchtpijp stromen. Dit maakt de kans op gesnurk in bed groter.

Vooral in de tweede helft van je zwangerschap kom je veel aan en houd je meer vocht vast. Daarom kan je rond die tijd meer last krijgen van snurken.

Factoren die je gesnurk erger maken

Er zijn een aantal factoren die het erger kunnen maken:

  • Je leeftijd (hoe ouder je bent, hoe groter de kans op snurken)
  • Sommige ziektes, zoals suikerziekte
  • Als je in verwachting bent van een meerling
  • Wanneer je overgewicht hebt
  • Het gebruik van sommige medicatie, bijvoorbeeld medicijnen tegen een depressie

Wat merk je ervan?

Snurken is meestal onschuldig. Toch kan het wel gevolgen hebben. Zo kan het zorgen voor (extra) vermoeidheid, omdat je misschien vaak wakker schrikt van je eigen gesnurk. Je kan daardoor overdag slaperig en meer prikkelbaar zijn.

Ook is het mogelijk dat je partner ’s nachts last heeft van jouw gesnurk en dat jullie misschien af en toe apart gaan slapen. Dit heeft weer invloed op jullie relatie en kan zorgen voor irritaties.

Gevolgen van snurken en zwanger zijn

Soms kan snurken als je zwanger bent wel voor medische problemen zorgen. Dat gebeurt wanneer je bij het snurken regelmatige ademstops hebt. Dit wordt ook wel slaapapneu syndroom (OSAS) genoemd. De ademstops duren meestal tien seconden, maar langer komt ook voor. Daarna ga je uit een reflex weer ademen. Vaak hoor je hierbij een luide snurk.

Bij slaapapneu heb je een hoger risico op diabetes of een hoge bloeddruk. Bij een te hoge bloeddruk bestaat de kans op een zwangerschapsvergiftiging. Vermoed je dat je ademstops hebt? Dan is het goed om contact op te nemen met je huisarts.

Tips tegen snurken

Goed slapen tijdens je zwangerschap is belangrijk. Als je slecht slaapt door het snurken zoek je waarschijnlijk naar oplossingen. De tips hieronder kunnen helpen.

  • Eet gezond. Tijdens je zwangerschap is het niet gek dat je wat zwaarder wordt. Toch is te snel aankomen in gewicht niet aan te raden. Let er daarom op dat je bij je voeding gezonde keuzes maakt. Zo kan je voorkomen dat je ’s nachts gaat snurken.
  • Eet niet vlak voor het slapengaan. Hierdoor komt er ’s nachts meer druk op je longen te staan. Hierdoor wordt je ademhaling sneller en is de kans op gesnurk groter.
  • Zorg voor genoeg slaap. Ga op tijd naar bed en probeer een uur voor het slapen geen schermen meer te gebruiken. Ook dat vermindert snurken.
  • Slaap op je zij. Als je op je rug slaapt, is de kans groter dat je gaat snurken. Je kan je partner vragen je ’s nachts terug naar je zij te duwen. Vooral de linkerzij wordt aangeraden tijdens de zwangerschap, omdat je lichaam zo het beste doorbloed blijft.
  • Blijf in beweging. Beweging zorgt ervoor dat je minder vocht en vet vasthoudt. Hierdoor kan je gesnurk minder worden. Wandelen, fietsen of zwemmen zijn goede sporten tijdens de zwangerschap.
  • Zing een liedje. Als je zingt, train je spieren in je keel die je normaal niet vaak gebruikt. Het snurken kan minder worden als je deze spieren sterker maakt. Daarnaast vindt je baby het fijn om naar jouw stem te luisteren.
  • Gebruik anti-snurkmiddelen. Sommige anti-snurkmiddelen kunnen helpen. Probeer bijvoorbeeld een neusspreider. Deze zorgt ervoor dat je beter via je neus kan ademhalen. Het snurken kan hierdoor wegblijven. Lees wel altijd eerst de bijsluiter voor je bepaalde producten gaat gebruiken.

Misschien overbodig in dit rijtje, maar rook en drink niet. Ook dit vergroot de kans op snurken.

Wanneer met snurken naar de huisarts?

Snurken tijdens je zwangerschap kan vervelend zijn voor jou of je partner, maar is vaak geen reden tot zorg. Toch is het soms wel nodig om stappen te ondernemen.

Is je gesnurk ernstig, voel je dat je ademhaling stopt tijdens je slaap of heb je druk op je borst? Dan is het verstandig om een arts te raadplegen. Ook wanneer het steeds erger wordt, is het goed om je even te laten onderzoeken. Er kan dan misschien meer aan de hand zijn.


Poll

Heb jij last van snurken?


Download onze app

#1 zwangerschaps- en baby-app