In samenwerking met

Als je zwanger bent wil je zo veilig en gezond mogelijk eten. Maar hoe doe je dat? Naast veel nuttige informatie, kom je ook veel fabels tegen op blogs, vlogs en social media. Daarom heeft Iamafoodie.nl voor jou de top 5 fabels op een rijtje gezet.

1. Verse rauwe vis van de visboer is veilig

Hoe goed de omloop bij je visboer ook is, rauwe vis is niet veilig. Voldoende vette vis eten tijdens de zwangerschap is wel een goed idee. Het gezonde omega-3-visvetzuur DHA is namelijk belangrijk voor onder andere de ontwikkeling van de ogen en de hersenen. Maar eet geen rauwe vis, hoe vers die ook is. De kans bestaat namelijk dat die is besmet met de ziekmakende bacterie Listeria monocytogenes. Tijdens de zwangerschap ben je daar gevoeliger voor en hoewel de kans op besmetting niet groot is kan het ernstige gevolgen hebben, zoals doodgeboorte. Kan je geen 9 maanden zonder rauwe haring of rauwe zalm? Geen probleem, door de vis eerst goed te verhitten (ten minste 2 minuten boven 70°C) dood je de bacterie en kun je die veilig eten.

2. Kruidenthee kan geen kwaad

Jawel. In groene- en zwarte thee zit cafeïne, waarvan je niet teveel moet binnenkrijgen als je zwanger bent. Misschien denk je dat kruidenthee daarom veiliger is. Kruidenthee bevat immers geen cafeïne, maar ook daar kun je niet onbeperkt van drinken. Verschillende kruiden maken namelijk plantengifstoffen aan of zijn er tijdens de oogst mee besmet. Drink dus niet onbeperkt kruidenthee of kruidenmelanges. Wissel theesoorten af en maak eventueel slappe thee of je eigen infusions met fruit.

3. Je moet een multivitamine slikken als je zwanger bent

Nee. Wanneer je gezond eet en drinkt krijg je voldoende vitamines en mineralen binnen. Een uitzondering is foliumzuur en vitamine D. Het advies is om die erbij te slikken. Wanneer je door de misselijkheid nauwelijks iets kan binnenhouden of hele voedselgroepen mijdt kan het zinvol zijn om een multivitamine te slikken. Kies dan bij voorkeur voor een speciale zwangerschapsmulti. Daarmee voorkom je dat het supplement te hoog gedoseerd is en stoffen bevat die tijdens de zwangerschap niet veilig zijn.

4. Alcohol in een warm gerecht verdampt

Ja en nee. Gerechten kan je tijdens de bereiding op smaak brengen met bier, wijn, likeur, sherry en andere alcoholische dranken. Denk aan een rode wijnsaus of een stoofschotel met bier. Een deel van de alcohol zal tijdens de bereiding verdampen, maar nooit helemaal. Hoeveel alcohol er verdampt is afhankelijk van onder andere de bereidingsduur en temperatuur. Hoe langer je een gerecht op een hoge temperatuur laat pruttelen, des te meer alcohol er zal verdampen. Maar zelfs als je een stoofschotel met rode wijn 2,5 uur op 85°C laat pruttelen blijft nog 5% van de toegevoegde alcohol in je stoofpotje zitten. Het wordt dus nooit alcoholvrij.

5. Frambozenbladthee helpt de weeën opwekken

Nee. Aan het einde van de zwangerschap wordt wel eens geadviseerd om frambozenbladthee te drinken. Deze thee zou helpen bij het opwekken van de weeën en het bloedverlies tijdens de bevalling verminderen. Dit is onderzocht, maar daar is helaas geen bewijs voor gevonden. Laat die bakerpraatjes dus maar aan je voorbij gaan.

Op foodplatform www.iamafoodie.nl delen diëtisten en voedingsdeskundigen hun kennis over gezonde voeding door middel van concrete tips en gezonde recepten. Eet als een Expert – Zwanger! ligt in diverse boekhandels en is ook online verkrijgbaar via deze link.