Vrouw blijft angst voor corona de baas door videobellen

Het coronavirus is het onderwerp van de dag: je kan er bijna niet omheen. Dit kan je best angstig maken. Merk je dat de onzekere situatie voor veel spanning zorgt? Deze 8 tips helpen je om je angst voor corona de baas te blijven.

Angst voor het coronavirus

Nu het coronavirus zich in Nederland verspreidt, houdt de onzekere situatie veel mensen bezig. Het virus, dat de griepachtige ziekte COVID-19 veroorzaakt, verloopt bij de meeste mensen mild. Voor mensen met een zwakke gezondheid en ouderen kan het virus gevaarlijk zijn.

Wanneer je zwanger bent, maak je je misschien zorgen om je ongeboren baby of de naderende bevalling. Ook kan je bezorgd zijn om je kindje, je familie of je werk. Onderstaande tips kunnen je helpen om met je angst voor het coronavirus om te gaan.

1. Zorg voor een dagritme en geef jezelf dagelijks een doel

Nu je veel tijd binnenshuis doorbrengt, is het belangrijk dat je een duidelijk ritme hebt. Probeer op dezelfde tijd op te staan, te eten en te gaan slapen. Dit helpt je om piekeren tegen te gaan. Bovendien zorg je met gezonde voeding en genoeg slaap voor een gezond lichaam. Je hebt meer energie, waardoor je je angst beter de baas kan blijven.

Misschien zitten je dagen vol met thuiswerken en het thuis lesgeven aan je kind. Het is ook mogelijk dat je weinig te doen hebt en niet weet hoe je de tijd in kan vullen. Iedere dag naar een doel toewerken kan dan helpen. Stel een lijst op met klusjes die je wil doen of houd het iedere dag bij één grote klus die je wil klaren. Hierdoor geef je je angst voor corona minder kans om je dagen te beïnvloeden.

2. Ontspan met behulp van beweging of oefeningen

Sporten is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest. Wanneer je aan het sporten bent, komen er stofjes vrij die je angst verminderen. Daardoor kan je beter ontspannen en wordt je stress-niveau lager. Ga dus iedere dag een flink stuk lopen, doe online een yogales of kom samen met je kind in beweging.

3. Praat erover met familie of vrienden

Wanneer je angst voor corona je teveel wordt, kan het helpen om hierover te praten. Even langsgaan om je hart te luchten bij je moeder of vriend(in) kan nu helaas niet. Gelukkig is dit wel mogelijk via je telefoon of tablet. Vraag iemand met wie je goed kan praten om op vaste tijdstippen te (video)bellen. Door je zorgen op tafel te leggen, kunnen anderen je helpen om met je angst om te gaan.

4. Zoek betrouwbare bronnen en ga af en toe offline

Er komt in deze periode veel op je af. Op sociale media, in kranten en op het journaal kan je niet om de coronacrisis heen. Het is goed om op de hoogte te zijn van het laatste nieuws. Het gevaar is dat je vooral op social media veel onbetrouwbare of onjuiste berichten onder ogen krijgt. Vertrouw daarom alleen op de berichtgeving van betrouwbare bronnen zoals het RIVM. Zo voorkom je dat je angstig wordt door nepnieuws.

Ook is het belangrijk om af en toe met iets anders bezig te zijn dan het nieuws. Probeer daarom op vaste momenten je aandacht op iets anders te richten. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je ’s avonds niet online bent, maar tijd besteedt aan je gezin of aan een hobby.

5. Probeer je gedachten om te buigen

Lukt het je niet om je op iets anders te focussen en blijven je gedachten maar malen? Probeer ze dan om te buigen. Zet bijvoorbeeld voor jezelf op een rijtje waarom je positief of dankbaar kan zijn. Er zijn verschillende mindfulness-apps die je hierbij kunnen begeleiden.

Naast apps zijn er ook podcasts die je helpen om met je angst om te gaan. Wanneer je deze aanzet, hoef je even niets anders te doen dan luisteren. Doe dit op een moment dat je kinderen je niet kunnen storen en zet je telefoon op stil. Hierdoor kan je zonder afleiding je gedachten uitzetten en tot rust komen.

Vrouw zet angsten om coronavirus op papier

6. Zet je gedachten en gevoelens op papier

In deze vreemde en onzekere tijd kan het fijn zijn om je gedachten en gevoelens aan papier toe te vertrouwen. Je schrijft je zorgen daarmee van je af, waarna je je op iets fijns kan focussen. Zo geef je je angst voor corona minder de kans om je leven te beheersen.

7. Pak een oude hobby op of ga op zoek naar een nieuwe

Hoe meer afleiding je hebt, hoe minder tijd je hebt om te piekeren. Daarom is het belangrijk dat je iets vindt dat je graag doet. Maak je tuin of balkon lente-proof, leer jezelf haken of geef de kinderkamer een andere kleur. Door jezelf bezig te houden, geef je angst minder de ruimte. Bovendien houd je er misschien wel een nieuwe hobby, skill of inrichting aan over.

8. Zoek professionele hulp

Merk je dat je vastloopt in je angst en steeds meer stress ervaart? Aarzel dan niet om professionele hulp te zoeken. Er zijn verschillende nummers die je kan bellen wanneer je behoefte hebt aan een luisterend oor. Voorbeelden hiervan zijn de Luisterlijn en de hulplijn van MIND. Daarnaast kan je contact opnemen met je huisarts. Deze kan je helpen bij je klachten en verwijst je zo nodig door naar een psycholoog.