vrouw denkt aan haar vitamines

Je kindje is geboren, gefeliciteerd! Het grote genieten is begonnen, maar de zorg voor je baby vergt veel energie van je lichaam en geest. Het herstellen van de bevalling en de gebroken nachten zorgen ervoor dat je weerstand wel een extraatje kan gebruiken. Dit bereik je door de juiste voedingsstoffen en vitamines binnen te krijgen. Welke zijn dit precies?

Ontzwangeren

Als je bevallen bent, begint het ontzwangeren. Het duurt gemiddeld 9 maanden tot een jaar totdat je lichaam volledig hersteld is van de zwangerschap en de bevalling. Sommige vrouwen hebben er meer last van dan andere. Veel voorkomende kwaaltjes die je kan hebben zijn haaruitval, kraamtranen, verminderde weerstand en vermoeidheid.

Als je borstvoeding geeft vraagt je lichaam om meer energie en vocht. Tijdens de borstvoedingsperiode is het verstandig om extra alert te zijn op je gezondheid en ervoor te zorgen dat je genoeg drinkt. Daarnaast draagt genoeg rust en een gevarieerd en gezond voedingspatroon bij aan een hoge weerstand en goed immuunsysteem.

Checklist vitamines na de bevalling

Vitamines en voeding

Het is belangrijk om na je bevalling extra goed te letten op je gezondheid. Je hebt net een bevalling achter de rug en gaat een intensieve periode met je baby tegemoet. Dankzij de gebroken nachten, het bloedverlies tijdens de bevalling, het geven van borstvoeding en stress kan gezonde voeding er soms bij inschieten. Je loopt dan mogelijk wat benodigde vitamines mis.

Vermoed je dat je onvoldoende vitamines uit je voeding haalt? Dan kan het geen kwaa dom Moeder Natuur een handje te helpen; een vitaminepreparaat voor moeders kan uitkomst bieden. De onderstaande vitamines kan je in deze periode goed gebruiken.

Vitamine A

Vitamine A zorgt voor een goede weerstand en wordt ook wel eens de anti-infectie vitamine genoemd. Het draagt bij aan een goed gezichtsvermogen en ondersteunt het afweersysteem. Vitamine A zit voornamelijk in dierlijke voedingsmiddelen, zoals vis, vlees, eieren, melkproducten en bak- en braadproducten. Bij een tekort aan vitamine A kunnen huidproblemen, dof haar, en algehele futloosheid ontstaan.

Vitamine B

In totaal zijn er wel acht verschillende B-vitamines (B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12), met elk een specifieke werking in het lichaam. Deze vitamines zijn belangrijk bij het vrijmaken van energie uit voeding. Je vind deze voedingsstoffen in dierlijke producten, volkoren producten, peulvruchten en groente, zoals spinazie en broccoli. Vitamine B draagt bij aan een mooie huid en gezond haar, de regeling van bepaalde hormonen en de groei en aanmaak van bloedcellen.

Vitamine C

Vitamine C is een van de bekendste vitamines en is nodig voor de opname van ijzer, de vorming van bindweefsel en een goede weerstand. Deze vitamine zit in fruit, groente en aardappelen.

IJzer

Een ijzertekort komt vooral voor bij zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Ook als vegetariër loop je een hoger risico op een tekort. IJzer is onder andere belangrijk voor het aanmaken van rode bloedcellen. Deze vervoeren zuurstof naar alle delen van ons lichaam. Een tekort aan ijzer herken je vaak doordat je snel buiten adem bent, een bleke huid hebt en snel vermoeid voelt. Een tekort aan ijzer kan zelfs voor bloedarmoede zorgen. De belangrijkste bron van ijzer is dierlijk voedsel zoals vis en vlees. Je kan ijzer ook halen uit brood en volkorenproducten, peulvruchten en (donker)groene groenten.

Zink

Zink is een mineraal dat in veel verschillende voedingsmiddelen zit zoals vlees, kaas, schaal- en schelpdieren en graanproducten. Het zorgt voor de opbouw van eiwitten, een goed immuunsysteem en de groei en vernieuwing van weefsel.