In samenwerking met
Begeleidster van het kinderdagverblijf speelt met kindje

Je kindje naar de kinderopvang brengen kan best lastig zijn. Het liefst wil je 24/7 bij je kleine zijn en maak je al zijn mijlpalen mee, groot én klein. Het contact tussen jou en de pedagogisch medewerkers is dan ook erg belangrijk. Want hoe blijf je op de hoogte en hoe verloopt het contact tussen jou en de verzorgers op het kinderdagverblijf?

Veel ouders vinden het lastig om hun kindje ‘achter te laten’, want zo voelt dat soms. Zeker de eerste keren. Ze vinden het prettig om te weten wat hun kindje allemaal doet op een dag. Heeft hij wel goed gegeten? En hoe is zijn middagslaapje gegaan? Je baby is toch het belangrijkste in je leven en je wil graag dat alles goed met hem gaat. Het is dan ook belangrijk om een goede band op te bouwen met ouders.

Maar hoe wordt dit gerealiseerd? De pedagogisch medewerkers van een kinderdagverblijf houden op verschillende manieren contact met ouders.

Baby

Met een fijn gevoel naar de opvang

Humankind

Gaat jouw kindje binnenkort naar de opvang? Dan wil je graag goed op de hoogte blijven van zijn ontwikkelingen. Bij Humankind zijn ze zich hiervan bewust en zullen ze er alles aan doen om prettig te communiceren.

Lees meer >

1. Het eerste contact

Het eerste contact begint eigenlijk al voordat je kindje naar de kinderopvang gaat. Voordat je een kinderdagverblijf kiest, is het raadzaam om eerst bij verschillende kinderdagverblijven langs te gaan voor een rondleiding. Door het gebouw, de groepen en de ruimtes te zien, voel je vaak snel of het wel of niet bij jullie past. Daarnaast is het belangrijk dat jij je goed voelt bij de pedagogisch medewerkers. Zij zorgen immers voor je kindje en je wil je kleine met een gerust hart achterlaten.

Het is dan ook handig om tijdens een rondleiding te vragen naar de pedagogische visie van het kinderdagverblijf. Dit is de leidraad voor de verzorging en de manier waarop de medewerkers met je baby omgaan. Het is dus belangrijk dat deze visie aansluit bij jouw ideeën over de opvoeding van je baby. Zo kom je te weten waarom een kinderdagverblijf dingen op een bepaalde manier doet en of je het daarmee eens bent.

2. De ‘overdracht’

Dit klinkt heel zakelijk, maar dat is het zeker niet. Tijdens een overdracht bespreek je samen hoe het met je kindje gaat en wat eventuele aandachtspuntjes zijn voor de dag.

In de ochtendoverdracht vertel je aan de pedagogisch medewerker hoe het met je kindje gaat. Heeft hij goed geslapen? Heeft hij ineens moeite met eten? Of heeft hij juist plotseling een grote stap gemaakt in zijn ontwikkeling? Door de overdracht weten de pedagogische medewerkers waar ze op moeten letten en wat extra aandacht verdient. Hier richten ze het dagprogramma van je kleine op in.

Aan het eind van de dag vertelt de pedagogisch medewerker hoe je kindje het die dag gehad heeft. De middagoverdracht is een belangrijk moment en verdient dan ook ruim de tijd. Er wordt met ouders besproken welke ontwikkelingen de opvang heeft gezien bij hun baby, wat hij allemaal gedaan heeft, of de dag goed is verlopen en of de ouders zich in ons verhaal herkennen. Samen bekijken ze wat hun kindje nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.

3. Speciale ouder app

Waar vroeger aantekeningen werden gemaakt in een schriftje, heb je tegenwoordig speciale ‘ouder apps’ bij kinderdagverblijven. Via een ouder app met eigen inlogcode en profiel kan je gedurende de dag met de pedagogisch medewerkers in contact blijven en wordt bijgehouden wat je kleine de hele dag doet. Door de inlogcode met wachtwoord die voor elke ouder uniek is, is de privacy van je kindje gewaarborgd.

De volgende onderdelen zitten meestal in een ouder app:

Tijdlijn

In veel apps heeft je baby een eigen tijdlijn, waarop iedere mijlpaal wordt vastgelegd. Ook wordt hierop bijgehouden wanneer je kindje slaapt, wanneer en hoeveel schone luiers hij heeft gehad en wanneer en hoeveel hij heeft gegeten. Zo weet je precies hoe je kleine het doet op een dag.

Dagen ruilen

Via de app kan je eenvoudig aangeven als je een keer niet kan of als je een dag wil ruilen. Je hoeft hiervoor niet te bellen, maar krijgt snel reactie via de app.

Vragen stellen

Tijdens de dag heb je misschien nog wat extra vragen, of herinner je je ineens dat je nog iets had moeten zeggen. Ook dit kan je eenvoudig via de app doorgeven.

Foto’s en verhaaltjes

Niet alleen praktische dingen worden in de ouder app gedeeld. Zo schrijven de pedagogisch medewerkers regelmatig een verhaaltje wat je baby die dag heeft gedaan, inclusief leuke foto’s, grappige anekdotes en maffe uitspraken van je kindje.