In samenwerking met Logo Kinderopvang Humanitas
Contact kinderdagverblijf

Je kindje naar de kinderopvang brengen kan best lastig zijn. Het liefst wil je 24/7 bij je kleine zijn en maak je al zijn mijlpalen mee, groot én klein. Het contact tussen jou en de pedagogisch medewerkers is dan ook erg belangrijk. Want hoe blijf je op de hoogte en hoe verloopt het contact tussen jou en de verzorgers op het kinderdagverblijf? Wij spraken Chantal, pedagogisch medewerker bij Kinderopvang Humanitas, en Sjoerd, papa van Cas, over het onderlinge contact en de speciale Ouder App.

Chantal: “Veel ouders vinden het lastig om hun kindje ‘achter te laten’, want zo voelt dat soms. Zeker de eerste keren. Ze vinden het prettig om te weten wat hun kindje allemaal doet op een dag. Heeft hij wel goed gegeten? En hoe is zijn middagslaapje gegaan? Je baby is toch het belangrijkste in je leven en je wil graag dat alles goed met hem gaat. Het is dan ook belangrijk om een goede band op te bouwen met ouders.”

Maar hoe wordt dit gerealiseerd? De pedagogisch medewerkers van een kinderdagverblijf houden op verschillende manieren contact met ouders.

1. Het eerste contact

Het eerste contact begint eigenlijk al voordat je kindje naar de kinderopvang gaat. Chantal: “Voordat je een kinderdagverblijf kiest, is het raadzaam om eerst bij verschillende kinderdagverblijven langs te gaan voor een rondleiding. Door het gebouw, de groepen en de ruimtes te zien, voel je vaak snel of het wel of niet bij jullie past. Daarnaast is het belangrijk dat jij je goed voelt bij de pedagogisch medewerkers. Zij zorgen immers voor je kindje en je wil je kleine met een gerust hart achterlaten.”

Het is dan ook handig om tijdens een rondleiding te vragen naar de pedagogische visie van het kinderdagverblijf. Dit is de leidraad voor de verzorging en de manier waarop de medewerkers met je baby omgaan. Het is dus belangrijk dat deze visie aansluit bij jouw ideeën over de opvoeding van je baby. Chantal: “Zo kom je te weten waarom een kinderdagverblijf dingen op een bepaalde manier doet en of je het daarmee eens bent.”

2. De ‘overdracht’

Dit klinkt heel zakelijk, maar dat is het zeker niet. Tijdens een overdracht bespreek je samen hoe het met je kindje gaat en wat eventuele aandachtspuntjes zijn voor de dag. Chantal: “Wij vinden de overdracht erg belangrijk en doen er dan ook één in de ochtend en één als ouders hun kindje weer op komen halen.”

De middagoverdracht is een belangrijk moment en verdient dan ook ruim de tijd.

In de ochtendoverdracht vertel je aan de pedagogisch medewerker hoe het met je kindje gaat. Heeft hij goed geslapen? Heeft hij ineens moeite met eten? Of heeft hij juist plotseling een grote stap gemaakt in zijn ontwikkeling? Chantal: “Door de overdracht weten wij (pedagogisch medewerkers) waar we op moeten letten en wat extra aandacht verdient. Hier richten we het dagprogramma van je kleine op in.”

Aan het eind van de dag vertelt de pedagogisch medewerker hoe je kindje het die dag gehad heeft. Chantal: “De middagoverdracht is een belangrijk moment en verdient dan ook ruim de tijd. We bespreken met de ouders welke ontwikkelingen we hebben gezien bij hun baby, wat hij allemaal gedaan heeft, of de dag goed is verlopen en of de ouders zich in ons verhaal herkennen. Samen bekijken we wat hun kindje nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.”

3. Speciale Ouder App

Waar vroeger aantekeningen werden gemaakt in een schriftje, heb je tegenwoordig speciale ‘Ouder Apps’ bij kinderdagverblijven. Via een Ouder App met eigen inlogcode en profiel kan je gedurende de dag met de pedagogisch medewerkers in contact blijven en wordt bijgehouden wat je kleine de hele dag doet. Door de inlogcode met wachtwoord die voor elke ouder uniek is, is de privacy van je kindje gewaarborgd.

De volgende onderdelen zitten meestal in een Ouder App:

Tijdlijn

In veel apps heeft je baby een eigen tijdlijn, waarop iedere mijlpaal wordt vastgelegd. Ook wordt hierop bijgehouden wanneer je kindje slaapt, wanneer en hoeveel schone luiers hij heeft gehad en wanneer en hoeveel hij heeft gegeten. Zo weet je precies hoe je kleine het doet op een dag.

Dagen ruilen

Via de app kan je eenvoudig aangeven als je een keer niet kan of als je een dag wil ruilen. Je hoeft hiervoor niet te bellen, maar krijgt snel reactie via de app.

Vragen stellen

Tijdens de dag heb je misschien nog wat extra vragen, of herinner je je ineens dat je nog iets had moeten zeggen. Ook dit kan je eenvoudig via de app doorgeven. Chantal: “Er was laatst een moeder die zich zorgen maakte om haar baby. Hij had slecht gegeten en ze vroeg zich af of hij in de middag wel goed had gegeten. Dit kunnen we dan eenvoudig laten weten via de app.”

Foto’s en verhaaltjes

Niet alleen praktische dingen worden in de Ouder App gedeeld. Zo schrijven de pedagogisch medewerkers regelmatig een verhaaltje wat je baby die dag heeft gedaan, inclusief leuke foto’s, grappige anekdotes en maffe uitspraken van je kindje.

Ouder aan het woord

Papa Sjoerd, vader van Cas (2)

Wat vinden de ouders van het contact met het kinderdagverblijf en de Ouder App? Sjoerd, vader van Cas (2), vertelt:

“Ik vind de Ouder App een prettige toevoeging aan het contact met de pedagogisch medewerkers. Ik gebruik het voornamelijk om dagen te ruilen of om ons af te melden. Dit kan nu dag en nacht, wanneer het ons uitkomt, heel eenvoudig. Binnen een paar dagen heb je antwoord, meestal de volgende dag al.”

“Daarnaast vind ik het erg leuk dat ik kan bijhouden wat Cas allemaal heeft gedaan. Ik kan gemakkelijk terugkijken naar een aantal weken geleden en zo door zijn ontwikkelingen ‘klikken’. Kleine dingen die je anders toch weer snel vergeet, blijven zo altijd zichtbaar.”

“Verder kijk ik regelmatig even hoe iets ook alweer zit, wanneer iets is of wat er van ons verwacht wordt. Zo zijn er af en toe speciale dagen en kan ik zo terugzien wanneer dat is. Tevens staan alle nieuwsbrieven in de app, en kan ik die snel weer even teruglezen als ik iets vergeten ben.”

“Het leukste vond ik toen Cas van groep wisselde. We ontvingen een groot vel, dubbelgevouwen als een soort boekje. Op de buitenkant stonden allemaal foto’s van Cas en in de binnenkant waren al zijn werkjes geplakt. Ik was er zo trots op! Ik heb het zelfs aan mijn collega’s laten zien.”

“Er is trouwens niet alleen contact via de app, hoor. We spreken elkaar ook bij het brengen en halen. En als er tussendoor iets is, kunnen we altijd bellen of bellen ze ons. Cas had een periode dat hij erg huilde als we weggingen. We konden dan gewoon even bellen hoe het ging. Of ze belden ons, om te laten weten dat hij weer rustig aan het spelen was.”