Peuter eet salade en krijgt zo vitamines binnen

Je peuter groeit hard en ontwikkelt zich in rap tempo. Hiervoor heeft hij gezonde voeding met de juiste bouwstoffen en vitamines nodig. Aan welke vitamines heeft je kindje behoefte en hoe komt hij hieraan?

Voedingsbehoefte van je peuter

Je peuter is hard in de groei en is continu bezig met het leren van nieuwe vaardigheden. Dat kost energie. Deze energie en benodigde bouwstoffen haalt hij uit een gevarieerd en gezond voedingspatroon. Dit houdt in dat hij uit de verschillende groepen van de Schijf van Vijf voldoende binnenkrijgt. De voedingsgroepen bestaan uit:

  • Groente en fruit
  • Smeer- en bereidingsvetten
  • Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
  • Brood, graanproducten en aardappelen
  • Dranken

Bekijk de voedingsbehoefte van je peuter als je wil weten hoeveel je kindje hier dagelijks ongeveer van moet binnenkrijgen.

Vitamines en voeding

Vitamines zijn onmisbaar voor een goede groei en ontwikkeling en helpen je kind gezond te blijven. Eet je peuter volgens een gezond voedingspatroon, dan krijgt hij in principe voldoende vitamines binnen via zijn voeding. Alleen vitamine D kan hij niet voldoende uit zijn eten halen. Hieronder staan alle vitamines die je kind nodig heeft op een rij en zie je in welke voeding je ze vindt.

Vitamine A

Deze vitamine is belangrijk voor het gezichtsvermogen en ondersteunt het afweersysteem. Daarnaast houdt het de huid gezond en bevordert het een normale groei. Je kindje haalt vitamine A uit dierlijke voedingsmiddelen, zoals vlees (vooral lever), vis, melkproducten, eieren, halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Plantaardige vitamine A zit in bepaalde groente, zoals wortel, boerenkool, spinazie en andijvie. Te veel van de dierlijke variant kan vergiftiging veroorzaken, beperk daarom producten zoals (smeer)leverworst en paté.

Vitamine D

Vitamine D is onmisbaar voor het behoud van sterke botten en tanden. Daarnaast zorgt het ervoor dat de spieren goed functioneren, is het belangrijk voor je afweersysteem en helpt het calcium opnemen uit de voeding. Deze vitamine vind je in kleine hoeveelheden in vette vis, vlees, ei, halvarine, margarine en bak- en braadproducten. De grootste bron van vitamine D is echter de zon. Je lichaam maakt onder invloed van zonlicht namelijk vitamine D aan. Bij jonge kinderen is dit nog onvoldoende.

Vitamine E

Vitamine E is een zogenaamde antioxidant. Dit zijn stoffen die agressieve stoffen in het lichaam wegvangen. Zo verhinderen ze dat er schade aan cellen en weefsels ontstaat en helpen ze mogelijk op de lange termijn ziektes zoals kanker en hart- en vaatziektes voorkomen. Vitamine E zit in zonnebloemolie, margarine, halvarine, bak- en braadproducten, noten en zaden.

Vitamine K

Vitamine K is essentieel voor een goede bloedstolling en het behoud van sterke botten. Voor een deel wordt deze vitamine aangemaakt in de darm, door darmbacteriën. Je treft hem daarnaast aan in groene bladgroente, kwark, kaas, vlees en ei. Pasgeboren baby’s hebben vitamine K-supplementen nodig, maar je peuter haalt het voldoende uit zijn voeding.

Vitamines B

Er zijn verschillende typen vitamine B (B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12). Deze vitamines spelen een belangrijke rol bij het vrijmaken van energie uit voeding. Daarnaast zijn ze onder andere van belang voor een goede werking van het zenuwstelsel en afweersysteem, de opbouw van aminozuren, goede groei en de aanmaak van bloedcellen. De meeste vind je in vlees, vis, ei, melkproducten, maar ook brood, graanproducten, aardappelen, peulvruchten en groenten bevatten veel gezonde B-vitaminen.

Vitamine C

Vitamine C is, net als vitamine E, een antioxidant. Daarnaast is het belangrijk voor de weerstand, de opname van ijzer uit voeding en de vorming van bindweefsel. Deze vitamine zit vooral in groente, fruit en aardappelen.

Heeft je kind extra vitamines nodig?

Je peuter heeft alleen extra vitamine D nodig, omdat hij deze nog niet genoeg zelf kan aanmaken. Vitamine D kan je in tabletvorm (met citroensmaak) of druppelvorm aan je kind geven. Tot 4 jaar heeft hij dagelijks 10 microgram vitamine D nodig. De overige vitamines en mineralen haalt hij, bij een gezond dieet, allemaal uit zijn eten. Extra vitaminepreparaten, zoals multivitaminen, zijn dus niet nodig.

Voor vitamines gelden, net zoals voor andere voedingsstoffen, aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (ADH’s) en veilige bovengrenzen. Vitaminepreparaten bevatten soms een dosis die hoger is dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Je kind kan dus ook te veel vitamines binnenkrijgen. Voor sommige vitamines, zoals vitamine A en vitamine B11 (foliumzuur) kan dat schadelijk zijn. ‘Baat het niet, dan schaadt het niet’ gaat dus niet op in dit geval.

Checklist vitamines peuter:

  • Vitamine A
  • Vitamine B
  • Vitamine C
  • Vitamine D
  • Vitamine E
  • Vitamine K