Voeding zwanger worden

Voeding zwanger worden

Als je zwanger wilt worden, is het belangrijk op je voeding te letten. In de eerste weken van je zwangerschap weet je immers nog niet dat je zwanger bent. Je baby heeft dan wel meteen de goede voedingsstoffen nodig. Ook vergroot gezonde en gevarieerde voeding de kans om zwanger te worden.

Voeding en de kans om zwanger te worden

De kans om zwanger te worden neemt toe als je een gezond gewicht hebt. Als je zwanger bent is het echter ook belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Ga dus niet op dieet wanneer je al zwanger bent. Je huisarts kan je eventueel helpen met het bereiken van een gezond gewicht. Meer tips om snel zwanger te worden lees je hier.

Voeding en een gezonde zwangerschap

In de eerste weken van de zwangerschap groeien de organen van je baby al. Jij weet dan nog niet dat je zwanger bent, maar het is wel heel belangrijk dat je in die periode gezond eet. Wanneer je besluit om te proberen zwanger te worden is het dus meteen van belang je voeding aan te passen.

Wat is een gezond dieet?

Varieer je voeding. Wissel tussen vlees(vervangers) en vis. De vetzuren in vis zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen van je kindje. Zorg ook dat je voldoende ijzer binnenkrijgt. IJzer zit bijvoorbeeld in volkorenbrood en vlees. Zo verklein je de kans op bloedarmoede.

Wat mag ik niet eten?

Stop met het eten van voeding die tijdens je zwangerschap schadelijk kan zijn voor je ongeboren kind. Eet geen:

  • Rauw vlees, rauwe vis of rauwe eieren.
  • Ongepasteuriseerde kaas. Hier staat in de Nederlandse supermarkt altijd ‘au lait cru’ op.
  • Softijs
  • Kant- en klare voedingsmiddelen
  • Gerookte of gemarineerde vis
  • Voorgesneden salades
  • Eet niet meer dan 1 boterham met lever(paté) of smeerworst. De vitamine A die hierin zit kan schadelijk zijn.
  • Wees voorzichtig met schaal- en schelpdieren. Doorbak of kook deze allemaal goed.
  • Drink niet teveel cafeïne. Beperk dit tot maximaal 3 koppen per dag.

Let er ook op dat je fruit, sla en rauwe groenten altijd goed wast.

Aanvulling op je voeding

In het begin van je zwangerschap heeft je baby foliumzuur nodig. Begin dus met het slikken hiervan als je zwanger wilt worden. Daarnaast kun je ook vitamine D slikken.

Medicijngebruik

Overleg met je arts indien je medicijnen gebruikt en zwanger wilt worden. Ook medicijnen zonder recept, zoals hoestdranken, pijnstillers etc. die je bij de supermarkt of drogist kunt kopen, kunnen schadelijk zijn voor je kind. Ook homeopathische middelen vallen hieronder. Wees tot slot ook voorzichtig met het gebruik van multivitaminen. Hierin kan te veel vitamine A zitten. Neem in plaats daarvan eventueel speciale multivitaminen voor zwangere vrouwen.

Alcohol en roken en zwanger worden

Alcoholgebruik vermindert de kans om zwanger te worden. Daarnaast vergroot het de kans op een miskraam of doodgeboorte. Het is dus verstandig om zo min mogelijk alcohol te drinken als je zwanger wilt worden. Een keer een glas is wellicht niet schadelijk, maar houd het daarbij.

Wanneer je rookt heb je 10% tot 40% minder kans om zwanger te worden. Daarnaast is roken tijdens de zwangerschap erg schadelijk voor je ongeboren kind. Probeer dus, eventueel met hulp van de huisarts, op tijd te stoppen met roken. Meer informatie over stoppen met roken vind je op de website van Stivoro.

Gezonde voeding voor de man

Voldoende beweeglijke en krachtige zaadcellen vergroten de kans op een bevruchting. Een tekort aan zink of vitamine C kan leiden tot een verminderde zaadkwaliteit. Gezond en gevarieerd voedsel zorgen ervoor dat dit normaal gesproken geen probleem is. Eventueel kan dit nog verder worden aangevuld met multivitaminen. Ook vergroot een gezond gewicht de kans om zwanger te worden.

Naast voeding is de kwaliteit van het zaad afhankelijk van een aantal andere factoren. Zo is het verstandig om niet te roken of te veel te drinken wanneer je vader wilt worden. Meer over wat de man kan doen om de kans op een zwangerschap te vergroten.

Een eetstoornis en zwangerschap

Als je een eetstoornis hebt, is zwanger worden en gezond zwanger zijn een stuk moeilijker. Zo heb je bij anorexia grote kans dat je menstruatie uitblijft en er dus ook geen eisprong plaatsvindt. Ook als je na anorexia weer een gezond gewicht bereikt, kan het lang duren voor je weer ongesteld wordt. Anorexia verstoort namelijk je hormoonhuishouding, wat kan leiden tot een verminderde vruchtbaarheid of zelfs blijvende onvruchtbaarheid.

Heb je een eetstoornis (gehad) en wil je graag zwanger worden? Bespreek het met je huisarts, die kan je doorverwijzen naar de gynaecoloog. In het ziekenhuis kan nader onderzoek worden gedaan, onder andere naar je hormoonhuishouding. De uitslag van die onderzoeken kan duidelijk maken of het mogelijk is om je cyclus met behulp van medicijnen een zetje te geven in de hoop dat die weer goed op gang komt, of dat je een uitgebreidere behandeling nodig hebt om zwanger te worden.

Bij een andere eetstoornis, boulimia, is vaak sprake van eetbuien en bewust opwekken van braken. Als je zwanger bent, brengt dit nogal wat risico’s met zich mee, zowel voor jou als je ongeboren kindje. Het is daarom aan te raden om professionele hulp te zoeken bij iemand die ervaring heeft met eetstoornissen.

Heb je boulimia en ben je zwanger of heb je een zwangerschapswens? Begin dan eens met dit te bespreken met je huisarts of verloskundige. Die kan je doorverwijzen naar een deskundige op dit gebied. Want ook als je kindje eenmaal is geboren, is het fijn als je een normaal en gezond eetpatroon hebt, omdat jij daarin een voorbeeld bent voor jouw kinderen.

ADVERTENTIE