Gezond eten en een gezonde levensstijl geeft gezonde zwangerschap

Als je zwanger wilt worden, doe je dit het liefst op een gezonde manier. Een gezonde levensstijl draagt bij aan een prettige zwangerschap en een gezond kindje. De media staan bol van de leefstijladviezen, maar de berichten zijn soms behoorlijk tegenstrijdig. Wat is nu een gezonde levensstijl en hoe bereik je die? En waarom is een gezonde levensstijl zo belangrijk als je zwanger wilt worden?

Een ongezonde levensstijl kan verschillende gevolgen hebben, en leidt al snel tot overgewicht. Overgewicht is tegenwoordig een groot probleem. Een ongezonde levensstijl verhoogt de kans op hart- en vaatziekten, suikerziekte, leveraandoeningen en verschillende soorten kanker. Ook bij kinderen met overgewicht of obesitas (ernstig overgewicht) wordt al een aanloop naar deze ziekten gezien. Voor een goede gezondheid in de toekomst is een gezonde levensstijl dus van belang.

Ideale groeiomgeving

Lange tijd is gedacht dat de baby in je buik “toch wel neemt wat hij nodig heeft”. Maar niets blijkt minder waar. De omstandigheden in je baarmoeder, waar je ongeboren kindje zich 9 maanden lang ontwikkelt, bepalen voor een groot deel het risico op gezondheidsproblemen van je kindje in de toekomst.

Wanneer deze omstandigheden zo gunstig mogelijk zijn, creëer je een gezonde groeiomgeving voor je kindje. Zo geef je hem een goede start voor de rest van zijn leven.

Welke gevolgen heeft een ongezonde levensstijl vóór en tijdens de zwangerschap?

Rondom je zwangerschap kan een ongezonde levensstijl negatieve gevolgen hebben. Zo kan het langer duren voordat je zwanger raakt, heb je een hogere kans op een miskraam en heb je meer risico op bijvoorbeeld zwangerschapsdiabetes, zwangerschapshypertensie en een vroeggeboorte.

Ook hebben vrouwen met een ongezonde levensstijl vaak meer last van zwangerschapskwaaltjes, zoals lage rugpijn en bekkenklachten en is de kans op complicaties tijdens de bevalling groter. Dat wil je toch liever voorkomen?

Wat betekent een ongezonde levensstijl voor je baby?

Een gezonde toekomst van je kind begint al vanaf dag nul in de baarmoeder. Dus is het goed om, ook in de periode dat je nog niet weet dat je zwanger bent, bewust bezig te zijn met je levensstijl en de adviezen voor tijdens de zwangerschap in acht te nemen. Hiermee leg je een goede basis voor een gezond leven van je kind.

Je baby kan namelijk nadelige gevolgen ondervinden van jouw ongezonde levensstijl. Zo heeft je baby meer kans op bijvoorbeeld vroeggeboorte of een te laag geboortegewicht. Op de kinderleeftijd heeft je kindje meer kans op overgewicht of astma. Gelukkig kan je er zelf heel goed wat aan doen om een gezonde groeiomgeving voor je kindje te creëren en bovenstaande gevolgen te voorkomen. Dit kan je doen door bewust met je levensstijl bezig te zijn.

Wat is nu eigenlijk een gezonde levensstijl?

Je levensstijl bestaat uit veel verschillende onderdelen. In eerste instantie denk je misschien aan voeding, sporten en roken, maar ook je slaappatroon en de mate waarin je stress hebt vallen hieronder. Je levensstijl is dus een erg breed begrip. Hieronder een aantal algemene tips:

  • Stop met roken, dat is gezonder voor jezelf, je kindje en je omgeving.
  • Eet gevarieerd en volgens de Schijf van Vijf. Vermijd daarbij voor en tijdens de zwangerschap de voedingsmiddelen die schadelijk kunnen zijn voor de zwangerschap. Op de website van het Voedingscentrum zijn meer details hierover te vinden, bijvoorbeeld over wat je wel en niet mag eten tijdens je zwangerschap. Dit overzicht kun je ook downloaden en uitprinten, handig voor op de koelkast! Je hoeft trouwens ook niet voor twee te eten.
  • Probeer dagelijks tenminste 30 minuten te bewegen, bijvoorbeeld wandelen of fietsen.
  • Drink voldoende. Probeer zo’n 1,5 tot 2 liter per dag aan te houden.

Je levensstijl aanpakken

Als je eenmaal weet waar je op moet letten, kan het nog best lastig zijn om je levensstijl daadwerkelijk te veranderen. Want zomaar stoppen met roken is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Of het laten liggen van dat stukje taart of 30 minuten per dag wandelen.

En hoe kan je de adviezen het beste toepassen op jouw persoonlijke situatie? Als je hier moeite mee hebt, kan je hiervoor begeleiding zoeken. Hier zal je niet aangesproken worden op wat je allemaal “fout” doet, maar word je op een positieve manier gestimuleerd om stappen richting een gezonde levensstijl te maken.

Gouden tips

Onze tips voor het aanpakken van je levensstijl:

  • Begin op tijd met de verandering van je levensstijl. Dat is niet alleen goed voor een gezonde groeiomgeving voor je baby, maar dan is het, als je eenmaal zwanger bent, niet meer zo moeilijk.
  • Veel verloskundigen bieden een kinderwensspreekuur aan. Zij kunnen je persoonlijke situatie in kaart brengen en je specifieke adviezen geven.
  • Je levensstijl veranderen kan je het beste in kleine stapjes doen. Ieder stapje is er weer één richting een gezonde levensstijl en zo houd je het gemakkelijker vol!
  • Wees niet bang om hulp te zoeken bij het veranderen van je levensstijl. Het veranderen van je gedrag is erg moeilijk en er zijn veel professionals die je hierbij kunnen helpen. Je huisarts of verloskundige kan je naar de juiste persoon verwijzen.

TOP-mama

TOP-mama is een nieuw initiatief van het Maastricht UMC+ om vrouwen met een kinderwens een helpende hand te bieden bij een gezonde levensstijl. In dit onderzoeksprogramma wordt onderzocht hoe een gezonde levensstijl al vóór de zwangerschap gezondheidsproblemen tijdens zwangerschap, bevalling en in het latere leven van je kindje kan voorkomen.

Meedoen?

Voor deze studie zoeken de onderzoekers van het Maastricht UMC+ vrouwen in de regio Zuid-Limburg tussen 18 en 40 jaar die een kinderwens en een BMI ≥ 25 kg/m2 hebben.

Herken jij jezelf hierin, of ken je misschien iemand die mee zou willen doen aan de studie? Of heb je misschien nog wat vragen over de studie? Je kan vrijblijvend contact opnemen met Yvon Timmermans via top.mama@mumc.nl of bezoek de website.

Yvon Timmermans arts-onderzoeker

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Yvon Timmermans. Ze is arts-onderzoeker bij TOP-mama en zal promoveren op dit project. Vanaf het prille begin is ze betrokken bij de opzet, vormgeving en nu ook de uitvoering van TOP-mama. Yvon begeleidt de vrouwen in het leefstijlprogramma.