energieke zwangerschap

Ken jij dat vermoeide gevoel tijdens je zwangerschap, dat je soms nergens puf voor hebt? Dan ben zeker niet de enige! Vermoeidheid is een van de bekendste zwangerschapskwaaltjes. Bijna alle zwangere vrouwen lopen hier tegenaan. Tegelijkertijd wil je volop genieten van die bijzondere periode. Wij geven je 5 tips voor een energieke zwangerschap.

1. Pak je rust waar mogelijk!

Dit klinkt als een open deur, maar is dus heel belangrijk. Luister naar je lichaam en ga eens wat eerder naar bed, of blijf wat langer liggen in de ochtend. Ook een serie kijken of goed boek lezen kan een rustmoment voor jezelf zijn. Even de beentjes omhoog en de boel de boel laten. Zelfs een kort momentje hieraan toegeven, levert direct nieuwe energie op!

2. Schakel je omgeving in

Ook onderdeel van je rust pakken, is af en toe iets aan anderen overlaten. Natuurlijk wil je zelf het babykamertje inrichten en zorgen dat alles in huis is voordat je kleine komt. Maar de mensen uit je omgeving staan in deze intensieve periode vast voor je klaar! Al is het maar om eens te koken, boodschappen te doen of te helpen met kleine klusjes. Zo maak jij weer ruimte om jezelf op te laden!

3. Zorg voor voldoende vitamines en mineralen

Gezonde voeding en genoeg drinken is tijdens de zwangerschap nog belangrijker dan normaal. Je baby ‘eet’ wat jij eet, en hij heeft eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen nodig om goed te groeien. Zorg dus voor een gevarieerd voedingspatroon met genoeg groente en fruit. Bijkomend voordeel is dat jij ook meer energie hebt als je gezond eet!

4. Denk aan wat extra ijzer

IJzer is een mineraal dat je extra energie geeft. Het helpt onder andere tegen vermoeidheid tijdens en na de zwangerschap. Soms lukt het niet om voldoende ijzer uit je voeding te halen. Je kan dan extra ijzer innemen, bijvoorbeeld met ijzertabletten. Raadpleeg wel altijd je huisarts als je vermoedt dat je een ijzertekort hebt.

5. Vergeet niet te bewegen

Naast goed eten, is voldoende beweging ook van groot belang. Beweging geeft energie en zorgt ervoor dat je fysiek fitter bent én je jezelf energieker voelt. Een half uurtje een luchtje scheppen na het eten kan al voldoende zijn! Wandelen, zwemmen, fietsen en yoga kun je meestal gedurende je hele zwangerschap veilig doen. Over het algemeen geldt: hoe fitter jij bent, hoe sneller en beter je na je bevalling herstelt. Let natuurlijk wel op dat je niet te hard van stapel loopt en pas op met intensieve beweging.