Blog
Postnatale depressie Facebook

Georgia Tech heeft een computerprogramma ontwikkeld dat aan de hand van Facebook-berichten kan herkennen of vrouwen een postnatale depressie hebben. Daarmee zou het makkelijker kunnen worden om vrouwen op tijd te waarschuwen om hulp te zoeken.

Activiteit

Vrouwen die net een kind hebben gekregen zijn vaak actiever op Facebook en andere social media. Uit een onderzoek onder 165 vrouwen bleek dat ze vaker foto’s en video’s van de baby plaatsten, en daarnaast ook sociale contacten onderhielden met vrienden die ze minder vaak zien sinds de komst van de baby.

Postnatale depressie

Vrouwen die last kregen van depressieve klachten vertonen daarentegen heel ander gedrag op Facebook en andere social media. Ze werden ten eerste minder actief, en plaatsten daarnaast een ander soort berichten. Ze vestigen minder de aandacht op zichzelf door weinig te spreken over hoe ze zich voelen, maar vroegen juist meer naar specifieke of praktische oplossingen voor problemen die ze tegenkwamen.

Veel jonge moeders, zo’n 50-80%, heeft na de bevalling last van stemmingswisselingen die kunnen bestaan uit spontane huilbuien, nervositeit, gespannenheid, prikkelbaarheid en slaapproblemen. Dit wordt ook weleens de baby blues genoemd. Bij zo’n 10-20% van de vrouwen houdt dit gevoel maandenlang aan en spreekt men van een postnatale depressie.

Dit aanhoudende neerslachtige gevoel ontstaat meestal in de 4e maand na de bevalling. De klachten hoeven dus niet direct na de bevalling te beginnen.

Computer leest postnatale depressie af aan online gedrag

Georgia Tech toonde aan dat een computer getraind kan worden om de verschillende patronen in het online gedrag te herkennen. Daarmee zou het makkelijker worden om vroegtijdig een postnatale depressie te herkennen en te behandelen.